Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
szklanepaciorki
dom_dzwieku
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
In Dreams
Oboz Katarakta
Strona główna Projekt Teatr XXI wieku Aktualności teatralne O nas w mediach Administracyjne Dla prasy Małopolski Ogród Sztuki Cyfrowe Dziedzictwo Partnerzy
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Aktualności teatralne

 
Dzisiejsze spektakle
Chory z urojenia Duża Scena 11:00 
Chory z urojenia Duża Scena 19:00 
Szklane paciorki.Gra.Rozpoznanie. - Scena MOS Małopolski Ogród Sztuki 19:00 
Igrzyska tożsamości we współczesnym kinie Małopolski Ogród Sztuki 11:00 
Igrzyska tożsamości we współczesnym kinie Małopolski Ogród Sztuki 12:45 
SZTUKA DYSKUSJI - po spektaklu Szklane paciorki.Gra.Rozpoznanie Małopolski Ogród Sztuki 21:15 

 

 
Najbliższy Salon Poezji
Władek – ojciec – poeta- poezja Władysława Broniewskiego 07.05.2017 12:00 

 

 
Najbliższe wydarzenie w Małopolskim Ogrodzie Sztuki
Igrzyska tożsamości we współczesnym kinie 26.04.2017 12:45 

 

 
Wyspiański wyzwala. Maski - spektakl w Muzeum Narodowym w Krakowie -wstęp wolny
...

W ramach majówki z Muzeum Narodowym w Krakowie zapraszamy w sobotę, 29 kwietnia o godz. 20:00 – na nasz spektakl teatralny "Wyspiański wyzwala. Maski". Tym razem spektakl nie odbędzie się na naszych [...]

W ramach majówki z Muzeum Narodowym w Krakowie zapraszamy w sobotę, 29 kwietnia o godz. 20:00 – na nasz spektakl teatralny "Wyspiański wyzwala. Maski". Tym razem spektakl nie odbędzie się na naszych scenach teatralnych ale w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie, al. 3 Maja 1. Wstęp wolny.

Całość wydarzenia rozpocznie się wokół pomnika Wyspiańskiego, przed Gmachem Głównym Muzeum. Tam toczyć się będzie akcja happeningowa zapraszająca, wprowadzająca i nakierowująca widzów na postać Wyspiańskiego i otwierająca możliwości różnych interpretacji jego dzieł. Tam również Bartosz Szydłowski odczyta swój manifest na temat dzisiejszej potrzeby czytania, słuchania i twórczego dialogu z twórczością Wyspiańskiego. Następnie widzowie zostaną zaproszeni do Gmachu Głównego, gdzie odbędzie się spektakl-koncert na podstawie dialogu Konrada z Maskami z "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego. Będzie to wariacja na temat polskości, wolności i samoistności. Twórcy będą poszukiwać w Wyspiańskim momentów granicznych, gdzie "wyczerpuje się jego myśl", a na jej miejsce musi nieuchronnie pojawić się inna, nowa, często bełkotliwa, zradykalizowana, bluźniercza. Szukanie wersji alternatywnych jest podstawą tego projektu. Szukanie w sobie, między ludźmi (aktorami, widzami), a także na styku słowa i muzyki. To spektakl, w którymi aktorzy i muzycy grają pomiędzy, wokół widowni, tworząc z zebranej publiczności świadków, ale i uczestników wspólnego poszukiwania nowych dróg. Istotnym elementem spektaklu będzie występ wybitnego śpiewaka, instrumentalisty i kompozytora – Adama Struga.

Twórcy: reżyseria - Małgorzata Warsicka; kompozytor - Karol Nepelski; scenografia, światła, projekcje - Marcin Chlanda; inspicjent- Anna Wójcicka;

Obsada: Agnieszka Judycka, Lena Schimscheiner (gościnnie), Katarzyna Zawiślak-Dolny, Tomasz Augustynowicz, Daniel Malchar, Rafał Szumera; gość specjalny: Adam Strug; lirnik: Hipolit Woźniak; orkiestra pod dyrekcją Macieja Koczura.

więcej informacji na: http://mnk.pl/aktualnosci/wyspianski-wychodzi-na-pole

 
 
V Międzynarodowy Festiwal Tańca Kroki
...

12.05 - 21.05 Kroki - Międzynarodowy Festiwal Tańca WspółczesnegoV edycja pod hasłem "Skonfliktowani?"Kurator: Jadwiga MajewskaTegoroczna, V edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Kroki[...]

12.05 - 21.05 Kroki - Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego
V edycja pod hasłem "Skonfliktowani?"
Kurator: Jadwiga Majewska

Tegoroczna, V edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Kroki, odbędzie się w dniach 12 - 21 maja. Zobaczymy 14 spektakli zrealizowanych przez artystów z 10 krajów, w tym 6 polskich produkcji. Festiwal po raz kolejny zyskał przychylność Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostał wysoką punktację w ocenie ekspertów i otrzymał dotację na trzy kolejne lata. Wsparcie państwa świadczy o tym, że została doceniona międzynarodowa ranga festiwalu oraz, że dostrzeżono znaczenie tańca jako sztuki oraz znaczenie samego festiwalu dla rozwoju kultury polskiej.

bilety dostępne online oraz w kasie Teatru i kasie MOS

rezerwacja pod telefonami 12 424 45 25/28 i 12 424 45 26

Projekt jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 
 
Dzień Teatru Publicznego
...

Bilety w ramach projektu tylko 5 zł.13 maja 2017 po raz trzeci obchodzić będziemy Dzień Teatru Publicznego. Z tej okazji 97 teatrów z polskich miast przez cały tydzień – aż do 20 maja – zagra spektakl[...]

Bilety w ramach projektu tylko 5 zł.

13 maja 2017 po raz trzeci obchodzić będziemy Dzień Teatru Publicznego. Z tej okazji 97 teatrów z polskich miast przez cały tydzień – aż do 20 maja – zagra spektakle „za grosze”. Dokładnie za 500 groszy. Właśnie tyle, okrągłe 5 złotych, zapłacą w tym roku widzowie za bilety w ramach akcji, której pomysłodawcą jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Sprzedaż rozpocznie się 13 maja i będzie prowadzona wyłącznie w kasach teatrów. Więcej informacji na www.dzienteatrupublicznego.pl

W naszym Teatrze zapraszamy Państwa 20 maja na godzinę 19.00 na Scenę Miniatura na spektakl „W mrocznym mrocznym domu" w reżyserii Marcina Hycnara. Jak pisze Tomasz Kaczorowski z Nowej siły Krytycznej : Marcin Hycnar stworzył bardzo dobry spektakl, budując go oszczędnymi środkami. Aktorzy zostali poprowadzeni pewną reżyserską ręką i stworzyli bardzo przejmujące i wiarygodne kreacje. Na szczególne wyróżnienie zasługuje Grzegorz Mielczarek, który jako Terry tłumił emocje i nie przerysował swojej postaci. To kolejny dowód na to, że minimalistyczny, kameralny i intymny teatr ma swoich odbiorców: ludzi, poszukujących w teatrze osobistych opowieści i wypowiedzi o otaczającym nas świecie.

Bilety będzie można kupować w kasie Teatru, wyłącznie w dniu 13 maja 2017 r. od godz. 9.00. Nie prowadzimy na to wydarzenie przedsprzedaży ani wcześniejszej rezerwacji miejsc.

 
 
Szklane paciorki.Gra.Rozpoznanie - premiera już 22 kwietnia na scenie w MOS
...

Już 22 kwietnia na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki premiera spektaklu pt. „Szklane paciorki.Gra.Rozpoznanie." w reżyserii Małgorzaty Warsickiej. Jak mówią twórcy spektaklu wszystko zaczęło się od p[...]

Już 22 kwietnia na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki premiera spektaklu pt. „Szklane paciorki.Gra.Rozpoznanie." w reżyserii Małgorzaty Warsickiej. Jak mówią twórcy spektaklu wszystko zaczęło się od powieści Hermana Hesse. Zawarte w niej pytania, myśli, światy stały się punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań, do aktorskich i muzycznych improwizacji. Autor scenariusza Przemysław Pilarski, kompozytor Karol Nepelski, scenograf Marcin Chlanda i wreszcie reżyserka Małgorzata Warsicka stworzyli wraz z aktorami własną, wielopoziomową grę, w którą zagrają z widzami spektaklu.

„Szklane paciorki.Gra.Rozpoznanie” to rzecz o tym, czy próbując przetrwać, można odmówić zaangażowania, odciąć się. Oraz o tym, że chcąc coś przeżyć, można przepaść. Ale też o tym, że po dotarciu do centrum wszystkiego, co było, i wszystkiego, co będzie, nie sposób już nigdy więcej mówić o zupełnej śmierci. Hesse pisał swoją „Grę” w okresie szalejącego po Niemczech i Europie nazizmu. Hesse pisał swoją „Grę” w neutralnej Szwajcarii. A my – możemy/powinniśmy dokądś uciec?
„Nadchodzą czasy krytyczne, wszędzie odczuć można ich zapowiedź. Świat znów, raz jeszcze, pragnie przesunąć swój punkt ciężkości. Fala ta już nadbiega, a kiedyś nas pochłonie.”

Wystąpią aktorzy Teatru im. J. Słowackiego: Agnieszka Judycka, Karolina Kazoń, Daniel Malchar, Tomasz Międzik, Antoni Milancej, Feliks Szajnert, Rafał Szumera oraz dwoje muzyków: Julia Kukuczka i Aleksander Wnuk.

PREMIERA: 22 KWIETNIA
SPEKTAKLE: 23,25,26 KWIETNIA

Bilety: 45 zł/35 zł
Miejsca nienumerowane

 
 
Otwarcie pasieki na Teatrze Słowackiego 28 maja
...

"Jeśli wyginą pszczoły człowiekowi zostaną cztery lata istnienia" to słowa jednego z najbystrzejszych ludzi wszech czasów Alberta Einsteina.  Te, choć niewielkie stworzenia, potrafią wywołać w na[...]

"Jeśli wyginą pszczoły człowiekowi zostaną cztery lata istnienia" to słowa jednego z najbystrzejszych ludzi wszech czasów Alberta Einsteina. 

Te, choć niewielkie stworzenia, potrafią wywołać w nas odmienne - czasem wręcz skrajne emocje. Jedni się ich panicznie boją, obawiając się użądlenia powodującego ból i opuchliznę, inni zaś traktują je z większą sympatią - kojarzą jako symbol pracowitości, a także doskonałej organizacji, porządku i silnego charakteru. My nie tyko, że nie boimy się pszczół to z ogromną przyjemnością zaprosiliśmy je do Teatru.

W niedzielę 28 maja na dachu Teatru im. Juliusza Słowackiego pojawią się trzy ule.  Uroczystości rozpoczną się o godzinie 10.30 mszą w języku łacińskim w Kościele pod wezwaniem Św. Krzyża,  po mszy poczet sztandarowy Koła Pszczelarskiego „Nektar” z Alwerni przejdzie w stronę Teatru i osadzi ule.

A przed  Teatrem zapraszamy do odwiedzenia stoisk pszczelarskich i wzięcia udziału w warsztatach edukacyjnych prowadzonych przez wolontariuszy Krakowskiej Grupy Lokalnej Greenpeace.

W programie przygotowanym przez Greenpeace znalazły się między innymi warsztaty z budowy domków dla zapylaczy, produkcji bomb nasiennych, quiz z wiedzy o zapylaczach i kolorowanki z owadami dla najmłodszych. Będzie też możliwość podpisania apelu o poparcie przez Polskę zakazu stosowania środków szkodliwych dla pszczół. Kampanię można również poprzeć przez internet: act.gp/pszczolyUE

Uczestnicy warsztatów są proszeni o zabranie drewnianych klocków, konarów, trzcin, bambusów i dużych butelek po napojach. Jeśli jednak ktoś nie ma możliwości przyniesienia własnych materiałów, będą one czekały na miejscu.

Więcej informacji na temat warsztatów udzieli:
Grzegorz Ćwiertnia, koordynator Krakowskiej Grupy Lokalnej, grzegorz.cwiertnia@greenpeace.org

 
 
II edycja Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego.
...

Od 29 maja do 19 czerwca wszyscy Małopolanie, którzy ukończyli 16 lat mogą zgłaszać własne pomysły obywatelskie w ramach II edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego. . Wyniki głosowania[...]

Od 29 maja do 19 czerwca wszyscy Małopolanie, którzy ukończyli 16 lat mogą zgłaszać własne pomysły obywatelskie w ramach II edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego. . Wyniki głosowania i zwycięskie projekty poznamy natomiast ostatniego dnia listopada.

W ramach działań przybliżających cel i zasady II edycji  Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego przewidziane zostały spotkania informacyjne oraz warsztaty projektowe przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców województwa. Z pewnością będą one dobrą okazją do uzyskania konkretnych informacji na temat możliwości udziału w tym projekcie.

Szczegółowe informacje na temat projektu można także znaleźć na stronie internetowej: www.bo.malopolska.pl.

Zachęcamy Państwa do włączenia się do czynnego uczestnictwa.  Razem możemy przyczynić się do rozwoju naszego regionu i wspólnie budować Małopolskę.

 
 
Konkurs dla młodzieży
...

Jaki jest najstarszy przedmiot związany z twoją rodziną? Jakie jest twoje najstarsze rodzinne zdjęcie? Kto na nim jest? Jak brzmi najdawniejsza rodzinna opowieść? Jak wiele wiesz o przeszłości: znasz [...]

Jaki jest najstarszy przedmiot związany z twoją rodziną? Jakie jest twoje najstarsze rodzinne zdjęcie? Kto na nim jest? Jak brzmi najdawniejsza rodzinna opowieść? Jak wiele wiesz o przeszłości: znasz historię rodziców, dziadków, pradziadków, a może prapradziadków? Pogrzeb trochę w domowych szafach, albumach ze zdjęciami, porozmawiaj z najstarszym członkiem swojej rodziny! Znajdź rodowy przedmiot, fotografię, opowieść, a potem dokonaj nowoczesnej obróbki tego artefaktu i przyślij swoją pracę do Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie!

Przeszłość to niesamowita rzecz! Wielka wartość, której często nie znamy, a jeszcze częściej nie doceniamy! A tymczasem to kim byliśmy, ma wielki wpływ na to jacy jesteśmy i jacy będziemy w przyszłości. Namawiamy więc was – tak jak sami robimy to na próbach do spektaklu „Z biegiem lat, z biegiem dni [gdzie jest Pepi]” w reżyserii Agnieszki Glińskiej – do poszperania w rodowych dokumentach, albumach czy szafach. Może znajdziecie tam coś, co wyda wam się ciekawe, fascynujące, warte opowiedzenia, czy inspirujące do jakiegoś artystycznego przetworzenia? Może zdjęcie Twojej prababci zainspiruje Cię do napisania opowiadania na temat historii miejsca, w którym zostało zrobione? A może w tym samym miejscu zrobisz nowe zdjęcie? Może patrząc na zdjęcie swojego pradziadka wpadniesz na pomysł, jak można je zmienić, przerobić, połączyć z czymś innym, przemalować, i stworzyć na jego podstawie nowe dzieło? Może dawna historia rodzinna zainspiruje Cię do chwycenia za telefon komórkowy i nagrania nim niesamowitego, oryginalnego filmiku?
Ogłaszamy konkurs o charakterze historyczno-interdyscyplinarnym na pracę (zdjęcie, film, opowiadanie – więcej informacji w Regulaminie) opartą na najstarszej pamiątce rodzinnej. Zapraszamy do poszukiwań i jak najbardziej inspirującej artystycznej zabawy! Szukajcie, twórzcie i wysyłajcie do nas! Na zwycięzców konkursu czekają atrakcyjne nagrody!

Wszystkie pracy muszą być wysłane w formie cyfrowej na adres: trybon@mos.art.pl

Termin nadsyłania prac: 20 kwietnia - 3 maja 2017 r

Szczegółowe informacje w Regulaminie

Informacja merytoryczna:
Monika Tryboń
spec. ds. edukacji, terapii przez sztukę i projektów społecznych
Małopolski Ogród Sztuki
tel. 12 3752153
e-mail: trybon@mos.art.pl

 
 
SZTUKA DYSKUSJI - MAŁOPOLSKI OGRÓD SZTUKI
...

XXI WIEK – SCENA EKSPERYMENTALNAo współczesnych relacjach kultury i polityki oraz w poszukiwaniu współczesnej awangardy 3 kwietnia, godz. 19.00 Małopolski Ogród Sztukiw dyskusji udział wezmą: socjolog[...]

XXI WIEK – SCENA EKSPERYMENTALNA
o współczesnych relacjach kultury i polityki oraz w poszukiwaniu współczesnej awangardy

3 kwietnia, godz. 19.00 Małopolski Ogród Sztuki

w dyskusji udział wezmą: socjolog i kulturoznawca Jan Sowa, krytyk teatralny Marcin Kościelniak i Bartosz Szydłowski (kurator programu artystycznego Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) oraz reżyserzy nowych przedstawień w Małopolskim Ogrodzie Sztuki

Czyż naprawdę nie ma już ludzi na tym świecie?
Czyż wszyscy stali się tylko kółkami zegara?
Dajcie mi choć nakręcać ten zegar!
Witkacy Nowe wyzwolenie

Jaki jest świat, w którym żyjemy? Jak wielki wpływ na nas mają ruchy polityczno-społeczne, które mają miejsce teraz w Polsce, w Europie? Jak wielki wpływ mają na kulturę? Jak kultura – a w szczególności teatr – zmienia się przez te ruchy? Co one wymuszają, ale też jak można z nimi dialogować i jak się im opierać? Za czym warto podążać, a na co nie zgadzać? Czym jest/mogłaby być/powinna być współczesna awangarda w sztuce?
Chcielibyśmy by te pytania stworzyły pole tematów do naszej dyskusji. Dyskusji o miejscu sztuki we współczesnym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem ruchów partycypacyjnych. Spotkanie otworzy dłuższa wypowiedź Jana Sowy – socjologa, jednego z najbardziej błyskotliwych i przenikliwych badaczy młodego pokolenia. A potem w gronie twórców i teoretyków teatru spróbujemy odpowiedzieć na powyższe pytania. A może właśnie nie – będziemy stawiać nowe, inne? Może znajdziemy nowego drogi, wykarczujemy inne ścieżki?

Małopolski Ogród Sztuki ma być przestrzenią eksperymentu, poszukiwania nowych form, nowego języka, nowego sposobu dialogu z widzem – poprzez spektakle, instalacje, koncerty i właśnie poprzez dyskusje.
Zapraszamy więc do partycypacji! Do wspólnej, jak najgorętszej dyskusji!

Jan Sowa – socjolog, kulturoznawca, pracownik naukowy Katedry Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przewodniczący Rady Fundacji Korporacja Ha!art i redaktor "Linii Radykalnej". Autorem i redaktor kilku książek z zakresu psychologii, socjologii i krytyki społecznej, m.in. Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja i demokracja radykalna (2008), Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą (2011), Inna Rzeczpospolita jest możliwa. Widma przeszłości, wizje przyszłości (2015)

Marcin Kościelniak – adiunkt w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zastępca redaktora naczelnego „Didaskaliów”. W latach 2010-2016 recenzent „Tygodnika Powszechnego”. Autor m.in. monografii poświęconej twórczości dramatopisarskiej i teatralnej Helmuta Kajzara Prawie ludzkie, prawie moje. Teatr Helmuta Kajzara (2012), książki z recenzjami i tekstami problemowymi poświęconymi najnowszemu teatrowi polskiemu: „Młodzi niezdolni” i inne teksty o twórcach współczesnego teatru (2014).

Bartosz Szydłowski – reżyser, kurator programu artystycznego Teatru w Krakowie im. J. Słowackiego, dyrektor Teatru Łaźnia Nowa oraz Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia, twórca takich spektakli jak: Wejście smoka. Trailer, Klub Miłośników Filmu MISJA, czy Przypadek Krzysztofa Kieślowskiego.

Prowadzenie: Jakub Roszkowski (kierownik literacki Teatru w Krakowie im. Juliusza Słowackiego)

wstęp 5 zł, bilety dostępne w  kasie i online

 
 
SZTUKA DYSKUSJI: Za i przeciw-historie
...

"Kod Wyspiańskiego – świętość czy przekleństwo mitologii" / 2 kwietnia godz. 19.00, Scena MiniaturaW cyklu spotkań z artystami, historykami, badaczami teatru otworzymy puszkę Pandory wypełnioną histor[...]

"Kod Wyspiańskiego – świętość czy przekleństwo mitologii" / 2 kwietnia godz. 19.00, Scena Miniatura

W cyklu spotkań z artystami, historykami, badaczami teatru otworzymy puszkę Pandory wypełnioną historią teatru: wypartą, zapomnianą, wstydliwą, czasem uciążliwą lub wręcz zapomnianą. Szukać w niej będziemy klucza do współczesności, do rezerwuaru naszych kompleksów, traum, stereotypów. Na początek stawiamy pytania: czym jest dla nas mitologia Wyspiańskiego, co znaczyć może odkrywanie – poprzez teatr – naszej osobistej przeszłości, czym jest potrzeba nieustannego wyzwalania się teatru wbrew politycznym i obyczajowym opresjom. Czasem w dyskusji pomoże nam anegdota teatralna, czasem to co w teatrze tak cenne – autoironia i przymrużenie oka. – Diana Poskuta-Włodek, kuratorka cyklu „Za i przeciw-historie”

Bilety w cenie 5 zł do kupienia w kasie i online.

 
 
Międzynarodowy Dzień Teatru
...

Międzynarodowy Dzień Teatru to święto ustanowione z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego w 1961 r. dla upamiętnienia otwarcia w Paryżu (27 marca 1957 r.) Teatru Narodów – festiwalu, na kt[...]

Międzynarodowy Dzień Teatru to święto ustanowione z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego w 1961 r. dla upamiętnienia otwarcia w Paryżu (27 marca 1957 r.) Teatru Narodów – festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron „żelaznej kurtyny”.
Tradycyjnie co roku w Międzynarodowy Dzień Teatru wygłaszane jest orędzie przygotowane przez wybitną osobistość świata teatru. Przesłanie dotyczy kondycji sztuki dramatycznej oraz sytuacji politycznej na świecie. Jest ono tłumaczone na ponad 20 języków, a jego odczytanie transmitują największe stacje radiowe i telewizyjne. Międzynarodowemu orędziu towarzyszą również lokalne przesłania. W tym roku twórcą orędzia do polskiego środowiska teatralnego został Leszek Mądzik.

Orędzie do polskiego środowiska teatralnego na Międzynarodowy Dzień Teatru 27.03.2017

Są przestrzenie, w których czujemy się bezpiecznie, mimo że dotykają one przeżyć zarówno bolesnych jak i radosnych. Stają się domem otwartym, przygarniającym tych, którzy szukają i tych, którzy zbliżyli się do tajemnicy prawdy o nas samych. Teatr jest taką świątynią, do której tłumnie bądź samotnie zdążamy, by przeżyć spotkanie z drugim człowiekiem, ufni w jego szczerość, wrażliwość i talent. Tego intymnego spotkania pragną tak twórcy jak i widzowie. Teatr prowadzi nas w świat, gdzie marzenia, pragnienia są na wyciągniecie ręki. Poddajemy im się, wyrażając wdzięczność nie tylko brawami, ale i ciszą. A jeżeli jeszcze ta cisza potrafi się przebić przez zgiełk, który nas czeka po wyjściu z teatru, to misja teatru jest spełniona. Błogosławieństwem teatru jest nie tylko fakt, że człowiek człowiekowi przekaże swoje przeżycia, ale że wychodzi z tego spotkania wzbogacony o doświadczenia, których dotąd nie znał. W swoim pędzie świat wyręcza nas z myślenia, nie dając przystani na namysł. Może świat opamięta się dopiero wtedy, kiedy przeczuje absurdalność swojej drogi. To na tej drodze powinniśmy stawiać teatry wybudowane nie tyle z betonu, ile z prawdy. Obrazy spektakli powinny krzyczeć dramatem człowieka, który wtapia się w scenografię spalonego Aleppo. Mamy może niewiele dróg, które prowadzą do uratowania człowieka, ale na pewno jedną z nich, choć nieraz błotnistą i trudną, jest teatr. Swoją terapię rozpoczął jeszcze przed wiekami, ale to dzisiaj wyjątkowo jej potrzebujemy.

 
 
SZTUKA DYSKUSJI - o dzisiejszym odczytywaniu Wyspiańskiego
...

DO JAKOWEGOŚ WYZWOLENIA! o dzisiejszym odczytywaniu Wyspiańskiegow dyskusji udział wezmą: reżyser Wyzwolenia Radosław Rychcik, teatrolog Grzegorz Niziołek i filozof Piotr AugustyniakNiedziela 26 marca[...]

DO JAKOWEGOŚ WYZWOLENIA!
o dzisiejszym odczytywaniu Wyspiańskiego


w dyskusji udział wezmą: reżyser Wyzwolenia Radosław Rychcik, teatrolog Grzegorz Niziołek i filozof Piotr Augustyniak

Niedziela 26 marca, godzina 19.00, Foyer, po spektaklu Wyzwolenie Radosława Rychcika, wstęp bezpłatny

A kiedyś może, kiedyś jeszcze
gdy mi się sprzykrzy leżeć,
rozburzę dom ten, gdzie się mieszczę,
I w słońce pocznę bieżeć.

fragment wiersza Stanisława Wyspiańskiego Niech nikt nad grobem mi nie płacze

To jest czas Stanisława Wyspiańskiego! Teatr w Krakowie im. Słowackiego bierze go za swojego duchowego patrona, jego imieniem nazywać się będzie krakowska szkoła teatralna, jego dramatom przez cały rok w cyklu NIKT MNIE NIE ZNA przygląda się Instytut Teatralny, za jego utwory – w jednym tylko sezonie! – zabierają się tacy reżyserzy jak Radosław Rychcik, Jan Klata, Krzysztof Garbaczewski, Oliver Frljić czy Marcin Liber.

Wychodząc od spektaklu Wyzwolenie w reżyserii Radosława Rychcika chcielibyśmy wspólnie zastanowić się na tym, co to Wyzwolenie i szerzej: co Stanisław Wyspiański mają nam do powiedzenia dzisiaj? Co aktualnego, mocnego, świeżego może znaleźć w jego słowach? Czy jego dramaty mogą być pomocne w rozczytywaniu naszej współczesnej rzeczywistości? A może tylko takimi chcemy je widzieć? Może frazy Wyspiańskiego nie są wcale tak prorocze i nie pasują tak grzecznie do dzisiejszych czasów i dlatego reżyserzy na różne sposoby próbują je uwspółcześniać i przykładać do naszej realności?
Zapraszamy do wspólnej, jak najgorętszej dyskusji!

Radosław Rychcik – reżyser teatralny, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserii w PWST w Krakowie. Laureat wielu prestiżowych nagród, m.in. Lauru Konrada za reżyserię Łyska z pokładu Idy (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu) na XIII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje“ w Katowicach (2011), Paszportu POLITYKI (2014) za Dziady z Teatru Nowego w Poznaniu i nagrody indywidualnej za reżyserię tarnowskiego spektaklu Grażyna w konkursie MKiDN „Klasyka Żywa” (2015). Wyreżyserował dwa dramaty Wyspiańskiego: Wesele w Teatrze Śląskim w Katowicach i ostatnio Wyzwolenie w Teatrze w Krakowie im. Słowackiego.
Grzegorz Niziołek – teatrolog, literaturoznawca, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego; zajmuje się polskim teatrem XX i XXI wieku, sztuką reżyserii, tradycją romantyczną w polskim teatrze, krytyką teatralną, najnowszymi zjawiskami artystycznymi w teatrze polskim i europejskim, związkami teatru i historii; autor takich książek jak: Sobowtór i utopia. Teatr Krystiana Lupy, Kraków (1997), Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza (2004), Warlikowski. Extra ecclesiam (2008), Polski teatr Zagłady (2013); współzałożyciel i wieloletni redaktor naczelny czasopisma teatralnego „Didaskalia".
Piotr Augustyniak – filozof i eseista, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, gospodarz cyklu „Sztuka myślenia”, znawca filozofii i mistyki niemieckiej, autor krytycznych analiz polskiej tożsamości. Wydał m.in. książki: Inna Boskość (2009), Istnienie jest Bogiem, ja jest grzechem (2013), Homo polacus (2015) i Aporetyczna nieśmiertelność (2016). Z języka staroniemieckiego przełożył traktat Teologia niemiecka; gospodarz cyklu spotkań

Prowadzenie: Jakub Roszkowski (kierownik literacki Teatru im.Juliusza Słowackiego w Krakowie)

 
 
Zmarł dramaturg i reżyser Jan Paweł Gawlik
...

Ze smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jana Pawła Gawlika, dyrektora naszego Teatru w latach 1985-1989. Jan Paweł Gawlik był również dyrektorem Teatru Starego oraz kierownikiem literackim Teatru [...]

Ze smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jana Pawła Gawlika, dyrektora naszego Teatru w latach 1985-1989. Jan Paweł Gawlik był również dyrektorem Teatru Starego oraz kierownikiem literackim Teatru Rozmaitości.

Urodził się we Lwowie w 1924 roku. W 1946 zamieszkał w Krakowie. Tu ukończył studia na Akademii Handlowej oraz Uniwersytecie Jagiellońskim. Był pracownikiem Muzeum Narodowego w Krakowie, Wydawnictwa Literackiego, redakcji „Życia Literackiego” i „Tygodnika Powszechnego”. W 1970 r. objął stanowisko dyrektora naczelnego i kierownika artystycznego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, zastępując na tej funkcji Zygmunta Hubnera.

Współpracował z wybitnymi krakowskimi reżyserami: Konradem Swinarskim, Andrzejem Wajdą, Jerzym Jarockim, Jerzym Grzegorzewskim, a także z Krystianem Lupą, Krzysztofem Kieślowskim i Agnieszką Holland.

Został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Odznaką Honoris Gratia w 2016 roku za zasługi dla Krakowa.

 
 
„Przypnij się do Kultury i Sztuki!”
...

„Przypnij się do Kultury i Sztuki!” – takim hasłem pomysłodawcy nietypowych stojaków rowerowych zdobyli serca mieszkańców, którzy głosowali w I edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego.[...]

„Przypnij się do Kultury i Sztuki!” – takim hasłem pomysłodawcy nietypowych stojaków rowerowych zdobyli serca mieszkańców, którzy głosowali w I edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego. W efekcie tego w Krakowie pojawi się 9 rowerowych „parkingów”, które zostały zainspirowane pismem Stanisława Wyspiańskiego. Pierwszy z nich – z napisem „Sztuka” – pojawił się przy naszym Teatrze, kolejne krakowscy rowerzyści będą mogli znaleźć już niedługo przy innych wojewódzkich instytucjach kultury.

Na uroczystym otwarciu  mieliśmy przyjemność gościć pomysłodawczynię projektu Izabelę Chyłek, projektantkę Annę Rossowską, wykonawcę Macieja Wesołowskiego. Wydarzenie zainaugurował  Marszałek Województwa Małopolskiego Grzegorz Lipiec, który osobiście przyjechał na rowerze oraz Krzysztof Głuchowski Dyrektor Naczelny i Artystyczny Teatru.

 
 
Dzisiaj urodziny świętuje Marian Cebulski!
...

Dzisiaj urodziny świętuje Marian Cebulski. Nestor krakowskich teatrów, który od 1947 roku aż do emerytury był aktorem naszego Teatru. Jubilatowi składamy serdeczne życzenia zdrowia, radości, pogody du[...]

Dzisiaj urodziny świętuje Marian Cebulski. Nestor krakowskich teatrów, który od 1947 roku aż do emerytury był aktorem naszego Teatru. Jubilatowi składamy serdeczne życzenia zdrowia, radości, pogody ducha i wszelkiej pomyślności!

Jako aktor zawodowy debiutował 26 października 1945 roku w Teatrze im. Żołnierza Polskiego pod dyrekcją Karola Adwentowicza. Ze sceną związał się już wcześniej, w 1942 roku, jako członek konspiracyjnego zespołu Teatru Podziemnego kierowanego przez Adama Mularczyka. Po wojnie ukończył Studio Aktorskie przy Starym Teatrze. W sezonie 1945/1946 występował w Teatrze im. Żołnierza Polskiego, w sezonie 1946/47 – w Teatrze Powszechnym TUR. Od 1 września 1947 roku aż do emerytury był aktorem Teatru im. Juliusza Słowackiego. Przez trzydzieści lat występował także w kabarecie Jama Michalika, gdzie stworzył niezapomnianą postać Gzymsika. Grał również w filmie, teatrze TV, radiu. Choć na zasłużonej emeryturze, nadal przez wiele lat był czynny zawodowo. Laureat wielu nagród, m.in. kilkakrotnie – Złotych Masek.

Po ponad dziesięciu latach wracają środowiskowe nagrody LUDWIKI , w tym roku LUDWIK HONOROWY za całokształt twórczości trafi właśnie do Mariana Cebulskiego.

/Na zdjęciu Marian Cebulski jako Jasiek w "Weselu" S. Wyspiańskiego w reżyserii Bronisława Dąbrowskiego, fot. Edward Hartwig/

 
 
Centrum Dramatu Najnowszego
...

Centrum Dramatu Najnowszego - „aby ci o tym donieść (escaped alone)” Caryl Churchill - czytanie performatywne 20 marca, godz. 19.00 na Scenie Miniatura odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu Centrum D[...]

Centrum Dramatu Najnowszego - „aby ci o tym donieść (escaped alone)” Caryl Churchill - czytanie performatywne

20 marca, godz. 19.00 na Scenie Miniatura odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu Centrum Dramatu Najnowszego.

Czytanie przygotuje Remigiusz Brzyk – niezwykle ceniony, wielokrotnie nagradzany reżyser, znany z takich  spektakli jak na przykład: „Czarownice z Salem”, „Brygada szlifierza Karhana”, „Korzeniec”, „Koń, kobieta i kanarek”, czy „Rzeźnia” i – ostatnio – „Teatr w Krakowie. Prolog” w naszym teatrze.

Czytają: Pola Błasik, Karolina Kamińska, Ewelina Przybyła i Lena Schimscheiner (gościnnie)

„aby ci o tym donieść (escaped alone)” Caryl Churchill

Cztery siedemdziesięcioletnie kobiety spotykają się w letnie popołudnie, by napić się herbaty, poplotkować, ponarzekać, pośmiać się, powspominać… i snuć wizje końca świata.
„aby ci o tym donieść” to najnowszy tekst Caryl Churchill (teraz równolatki swoich bohaterek), brytyjskiej dramatopisarki, która w swoich dalekich od realizmu sztukach często eksploruje tematy kobiet, a także władzy i polityki. W Polsce było wystawianych sześć jej sztuk – w tym „Top girls” w 1992 roku w Teatrze im. Słowackiego (reż. Katarzyna Deszcz) i „Love and information” – jeden z ciekawszych dyplomów szkół teatralnych ostatnich lat wyreżyserowany we wrocławskiej PWST przez Monikę Strzępkę.

Bilety w cenie 5 zł do kupienia w kasie i online.

 
 
Sztuka myślenia - „TRANSGRESJA, EROTYZM, WYZWOLENIE”
...

Już 18 marca o godzinie 20.00 (Scena Miniatura) zapraszamy na trzecie spotkanie z cyklu „Sztuka myślenia”, pt.: „TRANSGRESJA, EROTYZM, WYZWOLENIE”. W spotkaniu wezmą udział prof. Krzysztof Matuszewski[...]

Już 18 marca o godzinie 20.00 (Scena Miniatura) zapraszamy na trzecie spotkanie z cyklu „Sztuka myślenia”, pt.: „TRANSGRESJA, EROTYZM, WYZWOLENIE”. W spotkaniu wezmą udział prof. Krzysztof Matuszewski i prof. Piotr Augustyniak.

Stanisławowi Wyspiańskiemu, patronującemu cyklowi „Sztuka myślenia”, szczególnie bliska była idea wyzwolin. Tropem wątku wyzwolenia chcielibyśmy podążyć tego wieczoru. Postawimy pytanie o potrzebę i funkcję transgresji tak w życiu społecznym, jak indywidualnym. Nie omieszkamy zapytać o miejsce transgresji (lub jego brak) w życiu współczesnych Polaków. Szczególną uwagę zwrócimy na związki łączące transgresję z erotyzmem.

Głównym punktem spotkania będzie wykład prof. Krzysztofa Matuszewskiego, poświęcony wyżej wymienionej problematyce. Prof. Piotr Augustyniak przeprowadzi natomiast performatywny seans spirytystyczny, w trakcie którego spróbuje porozmawiać na temat transgresji z duchem Fryderyka Nietzschego.

Bilety w cenie 5 zł, do kupienia w kasie Teatru i online.

 
 
100 spektakli Arszeniku i starych koronek
...

Gramy po raz setny spektakl Arszenik i stare koronki w reżyserii Krzysztofa Babickiego!Brodwayowski przebój, grany nieprzerwanie od dziesiątek lat przy pełnej widowni również w naszym Teatrze. Ma[...]

Gramy po raz setny spektakl Arszenik i stare koronki w reżyserii Krzysztofa Babickiego!

Brodwayowski przebój, grany nieprzerwanie od dziesiątek lat przy pełnej widowni również w naszym Teatrze. Marcowe spektakle są już wyprzedane, ale już rezerwujemy bilety na następne miesiące.

Wszystkim Artystom i Realizatorom związanym z tym spektaklem serdecznie gratulujemy i dziękujemy!

 
 
Trwa plebiscyt KRAKOWSKIE ZŁOTE MASKI. Głosujemy!
...

Po kilkunastu latach przerwy wracają nagrody Ludwików, czyli środowiskowych wyróżnień przyznawanych twórcom teatralnym za ich pracę w minionym roku. Wraz z Ludwikami powracają również Krakowskie Złote[...]

Po kilkunastu latach przerwy wracają nagrody Ludwików, czyli środowiskowych wyróżnień przyznawanych twórcom teatralnym za ich pracę w minionym roku. Wraz z Ludwikami powracają również Krakowskie Złote Maski. Te nagrody przyznają widzowie. Teatromani swoje głosy oddawać mogą do 23 marca.

✔Tylko do 8 marca możecie zgłaszać swoje kandydatury do nagród w czterech kategoriach: najpopularniejszy aktor, najpopularniejsza aktorka, najpopularniejszy spektakl oraz najpopularniejszy spektakl dla dzieci.

Głosy w plebiscycie można oddawać już od dziś do 23 marca!

Nasz spektakl dla dzieci Tajemnice Wesela 1900. podsłuchuj/podglądaj/współpracuj znalazł się w gronie najpopularniejszych spektakli dla dzieci.

Więcej szczegółów :

http://www.dziennikpolski24.pl/plebiscyty/a/krakowskie-zlote-maski-wybieramy-najpopularniejszych-aktorow-i-spektakle-start-glosowania,11822841/

 
 
Nadchodzące premiery
...

Trwają próby do kolejnych premier w naszym Teatrze. W kwietniu w Małopolskim Ogrodzie Sztuki zapraszamy na instalację performatywną Wojtka Blecharza. „Dom dźwięku” pozwoli publiczności obcować z muz[...]

Trwają próby do kolejnych premier w naszym Teatrze.

W kwietniu w Małopolskim Ogrodzie Sztuki zapraszamy na instalację performatywną Wojtka Blecharza. „Dom dźwięku” pozwoli publiczności obcować z muzyką w sposób bardziej aktywny niż tylko słuchając.

22 kwietnia również na Scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki „Gra szklanych paciorków” wg Hermanna Hesse w reżyserii Małgorzaty Warsickiej. Reżyserka zderza tradycyjny język opowiadania teatralnego z dźwiękiem, ruchem scenicznym i plastyką obrazu.

20 maja wyczekiwana premiera na Dużej Scenie „Z biegiem lat, z biegiem dni” w reżyserii Agnieszki Glińskiej.

 
 
Tajemnice Wesela 1900. Podsłuchuj/ podglądaj/ współpracuj
...

Unikalna, pierwsza w Polsce inscenizacja Wesela Wyspiańskiego dla dzieci powraca do repertuaru. Zapraszamy już od 3 marca do Małopolskiego Ogrodu Sztuki.  Reżyserka Magdalena Miklasz, zai[...]

Unikalna, pierwsza w Polsce inscenizacja Wesela Wyspiańskiego dla dzieci powraca do repertuaru. Zapraszamy już od 3 marca do Małopolskiego Ogrodu Sztuki. 

Reżyserka Magdalena Miklasz, zainspirowana postacią Isi, córki Gospodarza z Wesela, przedstawiła ten arcydramat z perspektywy dzieci i dla dzieci. To Wesele oglądane spod stołu, poprzez szparę w niedomkniętych drzwiach. To połączenie spektaklu teatralnego z ideą escape room’u i wystawą interaktywną dla dzieci w wieku 6-12 lat wraz z rodzicami.

Bilety do kupienia w kasie i online.

 
 
Centrum Dramatu Najnowszego - "Pawi tren" czytanie performatywne
...

„Pawi tren” Iwony Korszańskiej w reżyserii Pawła Świątka.  27 lutego 2017, godz. 19.00, Scena Miniatura  Czytają: Pola Błasik, Agnieszka Kościelniak, Marta Waldera, Krzysztof Piątkowski, Tad[...]

„Pawi tren” Iwony Korszańskiej w reżyserii Pawła Świątka. 

27 lutego 2017, godz. 19.00, Scena Miniatura

  Czytają: Pola Błasik, Agnieszka Kościelniak, Marta Waldera, Krzysztof Piątkowski, Tadeusz Zięba

Jeden z najciekawszych polskich debiutów dramatopisarskich ostatnich lat!Nogale, pawiany płaszczowe, norniki bure, amfipriony, żółwie i paw. Surowe warunki życia, walka o przetrwanie, walka o spełnienie. Czułość i przemoc. Jak środowisko wpływa na życie intymne bohaterów? Zakorzeniony w etnologicznym konkrecie „Pawi tren” tworzy niepokojący obraz zwyczajów godowych i życia rodzinnego. Zwierząt czy ludzi?

„Pawi tren” znalazł się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2016), został opublikowany w „Dialogu” (06/2016) i zrealizowany w formie słuchowiska przez program 3 Polskiego Radia w reżyserii Mateusza Pakuły (2017).

Reżyserią czytania zajmie się Paweł Świątek - gwiazda reżyserii młodego pokolenia - doceniony za takie spektakle jak "Paw królowej" w krakowskim Teatrze Starym, czy ostatnio "Książę niezłomny" w Teatrze Jaracza w Łodzi.

Bilety w cenie 5 zł do kupienia w kasie i on line.

 
 
Sztuka myślenia - „Polski mesjanizm-obłęd czy wyzwolenie?”
...

Sztuka myślenia – odsłona II. 18.02 godz. 20.00 Scena Miniatura. „Polski mesjanizm – obłęd czy wyzwolenie?” Pojedynek filozoficzny dr. Pawła Rojka i prof. Piotra Augustyniaka. Mesjanizm rodem z XIX wi[...]

Sztuka myślenia – odsłona II. 18.02 godz. 20.00 Scena Miniatura.

„Polski mesjanizm – obłęd czy wyzwolenie?” Pojedynek filozoficzny dr. Pawła Rojka i prof. Piotra Augustyniaka.

Mesjanizm rodem z XIX wieku w jednych wyzwala rezerwę, obawę i irytację, kojarzy się z czymś anachronicznym i zaściankowym, w innych jednak budzi nadzieję na Polskę powstałą z kolan, odzyskującą społeczną podmiotowość i należne sobie miejsce w losach świata. Czy jest więc polskim przekleństwem, czy nadzieją dla Polski?

Drugie spotkanie z cyklu „Sztuka myślenia” będzie areną intelektualnego pojedynku, gdzie zetrą się dwie skrajnie odmienne wizje Polski, jej historii i jej rozwoju. Spróbujemy dotyczącą nas wszystkich wojnę polsko-polską sprowadzić na grunt ideowej dyskusji i refleksji, jak zwykle nawiązując do myśli Stanisława Wyspiańskiego.

Wprowadzeniem do debaty będzie performatywne czytanie sztuki Mateusza Pakuły „Konradmaszyna”, inspirowanej „Wyzwoleniem” Wyspiańskiego.

Paweł Rojek, doktor filozof, pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor wydawanego przez Klub Jagielloński kwartalnika Pressje, aktywny orędownik idei polskiego mesjanizmu.

Piotr Augustyniak, filozof, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, gospodarz cyklu „Sztuka myślenia”, autor krytycznych analiz polskiej tożsamości i jej antynowoczesnego kompleksu.

„Sztuka myślenia” to performatywny sojusz teatru i filozofii - sztuki i myślenia - który ma pomóc artystom i widzom wyzwolić wspólny potencjał.
Chcemy razem przezwyciężać bezmyślność, która nas ideologizuje, zacietrzewia i wpędza w pychę. Irytuje nas bowiem i martwi, jak bardzo nasze życie społeczno-kulturalne zdominowane jest przez banał, plotkę, hejt, komentatorskie pustosłowie i pseudo-polityczną nawalankę. Pozostaniemy wobec tego bezbronni dopóki sami nie zadbamy o higienę myślenia.

Bilety: 5 zł, do nabycia w Kasie Teatru.

 
 
Premiera „Wyzwolenia”
...

Wyzwolenie w szkole Klasyka i dialog z klasyką – takie są zamierzenia nowej dyrekcji Teatru im. Juliusza Słowackiego, którym patronuje myśl Stanisława Wyspiańskiego, artysty totalnego, wyrastającego p[...]

Wyzwolenie w szkole

Klasyka i dialog z klasyką – takie są zamierzenia nowej dyrekcji Teatru im. Juliusza Słowackiego, którym patronuje myśl Stanisława Wyspiańskiego, artysty totalnego, wyrastającego poza swój czas i zadającego niejednokrotnie niewygodne pytania.  11 lutego zobaczyliśmy jego „Wyzwolenie” w interpretacji Radka Rychcika, reżysera, który wyspecjalizował się w teatralnym odczytywaniu kanonicznych polskich dramatów poprzez zaskakujące, nowe konteksty.

Premiera na Dużej Scenie 11 lutego, kolejne spektakle 12, 14 i 15 lutego.

KLIKNIJ I KUP BILETY ONLINE

Czy wyzwolenie zawsze wiąże się ze śmiercią? To szukanie prawdy w sobie, podróż do najgłębszych poziomów swojej podświadomości. Co właściwie znaczy „wyzwalać”? Przywrócić wolność, niezależność? Uwolnić z czegoś krępującego ruchy, spowodować nagłe uzewnętrznienie się? Pozbyć się jakichś cech, uczuć? Jest to na pewno doświadczenie oczyszczające. Podobnie jak wizyta w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. Przed rozpoczęciem prób, z całym zespołem, właśnie tam pojechaliśmy. Konfrontacja z miejscem Zagłady poruszyła nas, obudziła głębokie emocje, dała początek kolejnym pytaniom na temat życia, śmierci i dokonywanych przez nas wyborów – opisują twórcy spektaklu. Akcja dramatu toczy się w szkole, główną osią fabularną „Wyzwolenia” jest próba do spektaklu pt. „Polska Współczesna” oraz konflikty związane z ową próbą. Edukacja, klasa szkolna, wolnomyślicielskie lekcje, relacja uczeń-nauczyciel, muzyka wyrażająca wolę serc. Sięganie do teatru zagłady. To wszystko łączy się w impresje, które dają przebłysk innego świata. Może właśnie świata, który siedzi w nas, zamknięty i czekający, by go wyzwolić. - Radek Rychcik

Ważnym, choć nieoczywistym bohaterem-inspiracją spektaklu Rychcika jest Jerome David Salinger, który brał udział w desancie normandzkim i wyzwalał obóz Dachau. Lektura “Buszującego w zbożu”, którą Konrad (Rafał Dziwisz) odbywa ze swoimi uczniami jest właściwie pretekstem do opowieści o doświadczeniach samego Salingera jako żołnierza, a szczególnie momentu wyzwolenie obozu koncentracyjnego, które na trwale pozostawiło ślad w psychice młodego wówczas żołnierza i pisarza.

„Wyzwolenie” to kolejny kanoniczny polski dramat, którego odczytania podjął się Radek Rychcik, reżyser, który z oryginalnych, przefiltrowanych przez popkulturę interpretacji zrobił swój znak firmowy. To pierwsza jego współpraca z Teatrem Słowackiego w Krakowie powstająca przy udziale stałych współpracowników: Anny Marii Karczmarskiej, artystki wizualnej i scenografki, która w projektowaniu przestrzeni scenograficznej do „Wyzwolenia” korzysta z kontekstu historycznego budynku teatru, Michała Lisa i Piotra Lisa, którzy komponują muzykę i multimedia do jego spektakli oraz Jakuba Lewandowskiego - choreografa, który przy tej pracy inspirował się m.in. „Tangiem” Zbigniewa Rybczyńskiego.

KLIKNIJ I ZOBACZ PEŁNĄ OBSADĘ

 
 
Wyjątkowa premiera w MOS
...

In Dreams Begin Responsibilities [zobowiązania rozpoczynają się w snach] to najnowszy spektakl-instalacja w reżyserii Magdy Szpecht oparty na opowiadaniu Delmore’a Schwartza. To wyjątkowy projekt rozp[...]

In Dreams Begin Responsibilities[zobowiązania rozpoczynają się w snach] to najnowszy spektakl-instalacja w reżyserii Magdy Szpecht oparty na opowiadaniu Delmore’a Schwartza. To wyjątkowy projekt rozpisany na czwórkę aktorów, muzyków i widzów swobodnie przemieszczających się w teatralnej przestrzeni. Premiera odbyła się 4 lutego na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki.

Siła In dreams...bierze się z gestu odwrócenia, którego Schwartz używa, by opowiedzieć o relacji ze swoimi rodzicami. Obserwujemy ich zanim bohater przychodzi na świat – są jeszcze młodzi, niepokojąco bliscy, niewygodnie do niego podobni. Widzimy, jak marzą o miłości, która zmienia świat i jak boleśnie się rozczarowują.

Spektakl powstał w ramach projektu NOWA MUZYKA W NOWYM TEATRZE.

Bilety na spektakl 9 lutego oraz 15 i 16 marca dostępne w rezerwacji (12 424 45 25/28) oraz w sprzedaży w kasie Teatru i ONLINE.

Bilety:
Normalny - 35 zł
Ulgowy - 25 zł
miejsca nienumerowane

 
 
Premiera „Obozu katarakta”
...

W piątek, 13 stycznia na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki odbyła się premiera spektaklu taneczno-ruchowego w reżyserii Dominiki Knapik - „Obóz Katarakta” wg powieści Jane Bowles.Główna bohaterka spe[...]

W piątek, 13 stycznia na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki odbyła się premiera spektaklu taneczno-ruchowego w reżyserii Dominiki Knapik - „Obóz Katarakta” wg powieści Jane Bowles.

Główna bohaterka spektaklu - Harriet (gościnnie Aleksandra Cwen), jest jak holenderski artysta Bas Jan Ader, który w 1975 roku zaginął bez śladu podczas własnego performansu. Próbował wówczas przepłynąć Atlantyk jednoosobową łodzią żaglową. Harriet również oddala się od znanego i bezpiecznego lądu. Jej Atlantykiem jest Obóz Katarakta - miejsce cudownego zniknięcia.

Zapraszamy na kolejne spektakle - 17 i 18 stycznia oraz 16 i 17 lutego. Bilety w sprzedaży w Kasie Teatru oraz ONLINE.

Fot. Grzegorz Mart

 
 
Krakowski Salon Poezji. Plus 100 spotkań Tom V
...

Wszystkich miłośników Krakowskiego Salonu Poezji z satysfakcją informujemy, że Teatr im. Juliusza Słowackiego zakończył pierwszy etap realizacji zadania pn. Wydanie i promocja książki pt. „Krakowski S[...]

Wszystkich miłośników Krakowskiego Salonu Poezji z satysfakcją informujemy, że Teatr im. Juliusza Słowackiego zakończył pierwszy etap realizacji zadania pn. Wydanie i promocja książki pt. „Krakowski Salon Poezji. Plus 100 spotkań Tom V”.

Kolejna część wydawnictwa poświęcona została piątej setce poetyckich spotkań, jakie z inicjatywy Anny Dymnej odbywają się w każdą niedzielę w foyer Teatru. Bogato ilustrowana kilkuset fotografiami Andrzeja Głuca i innych autorów kronika-album zawiera wypowiedzi Gospodarzy Salonu, zbiór felietonów Pawła Głowackiego publikowanych w „Dzienniku Polskim”, a także wypowiedzi organizatorów, przyjaciół i darczyńców cyklu. Swoje inicjatywy prezentują organizatorzy Salonów Poezji w innych miastach Polski oraz w filiach zagranicznych.

Redaktorem książki jest koordynatorka krakowskiego Salonu poezji Ewa Ziencikiewicz, a autorem projektu graficznego profesor Akademii Sztuk Pięknych Władysław Pluta. Wydaniu książkowemu towarzyszyć będzie płyta CD audio z fragmentami recytacji wybranych „Sonetów” Williama Szekspira zarejestrowanymi podczas spotkań Krakowskiego Salonu Poezji organizowanych z okazji Roku Szekspirowskiego. Książka wraz z płytą CD audio zostanie oddana w ręce czytelników w październiku bieżącego roku (premiera wydawnictwa będzie miała miejsce podczas 21. Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie). W 2017 r. zostanie również przygotowana elektroniczna wersji książki (e-book) i udostępniona na stronie Teatru im. Juliusza Słowackiego w formie przyjaznej dla osób niewidomych i słabo widzących (II etap zadania).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 
 
Idealny prezent? - Voucher Teatralny!
...

Podaruj swoim najbliższym coś zupełnie wyjątkowego - niezapomniane, teatralne doświadczenie ze sztuką na najwyższym poziomie - prezent dobry na każdą okazję!Voucher Teatru im. Juliusza Słowackiego w K[...]

Podaruj swoim najbliższym coś zupełnie wyjątkowego - niezapomniane, teatralne doświadczenie ze sztuką na najwyższym poziomie - prezent dobry na każdą okazję!

Voucher Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie to specjalna propozycja dla wszystkich, którzy szukają niebanalnego prezentu. I to bez ryzyka, że nie trafi się w czyjeś gusta, bo to sam obdarowany wybiera sobie spektakl, miejsca i dogodną dla siebie datę.

Vouchery w formie eleganckiego biletu upominkowego można nabyć w Kasie Teatru w cenie 65 zł – voucher pojedynczy, 130 zł voucher podwójny. Voucher obowiązuje na wszystkich scenach Teatru im. Juliusza Słowackiego, na wszystkie przedstawienia repertuarowe za wyjątkiem premier oraz spektakli gościnnych.

Voucher należy wymienić na bilety w ciągu trzech miesięcy od daty zakupu, przy czym spektakl może być grany w późniejszym terminie. Daje to obdarowanym osobom dogodną ilość czasu na wybór spektaklu i zaplanowanie swojej wizyty.

 
 
Pobierz naszą aplikację mobilną!
...

Jako pierwszy krakowski teatr udostępniamy naszym Widzom darmową aplikację do zakupu biletów na urządzenia mobilne z systemami Android oraz iOS.Dzięki aplikacji Twój ulubiony Teatr jest teraz jeszcze [...]

Jako pierwszy krakowski teatr udostępniamy naszym Widzom darmową aplikację do zakupu biletów na urządzenia mobilne z systemami Android oraz iOS.

Dzięki aplikacji Twój ulubiony Teatr jest teraz jeszcze bliżej Ciebie! Wystarczy tylko kiwnąć palcem, aby sprawdzić aktualny repertuar i kupić bilety na spektakle. Aplikacja mobilna Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie to:

- możliwość natychmiastowego zakupu biletów na spektakle w wybranym przez siebie miejscu na widowni. Akceptowane są transakcje przelewem bankowym lub kartą płatniczą. Zakupione bilety przesyłane są na adres e-mail podany przez użytkownika. Można je wydrukować lub po prostu okazać obsłudze Widowni na ekranie urządzenia mobilnego wchodząc do Teatru.

- zawsze aktualny repertuar wszystkich scen Teatru: Dużej Sceny, Sceny Miniatura, Małopolskiego Ogrodu Sztuki, Sceny w Bramie, Letniej Sceny przy Pompie.

- informacje na temat spektakli z bieżącego repertuaru : opisy, obsady, ceny biletów, nagrody, czasy trwania, zdjęcia, zwiastuny.

Zapraszamy do pobrania bezpłatnej aplikacji ze sklepów Google Play (wersja na urządzenia z systemem Android) oraz Apple App Store (na urządzenia z systemem iOS).

Wszelkie uwagi na temat funkcjonalności aplikacji prosimy przesyłać na adres e-mail: pr@slowacki.krakow.pl

 
 
Zachęcamy do zakupu voucherów Teatru im. Juliusza Słowackiego!
...

Ruszyła sprzedaż specjalnych voucherów - biletów otwartych na spektakle naszego Teatru.Vouchery można zakupić wyłącznie w kasie teatru przy Placu św. Ducha 1, w cenie 50 zł (jednoosobowy) lub 100 zł ([...]

Ruszyła sprzedaż specjalnych voucherów - biletów otwartych na spektakle naszego Teatru.

Vouchery można zakupić wyłącznie w kasie teatru przy Placu św. Ducha 1, w cenie 50 zł (jednoosobowy) lub 100 zł (dwuosobowy). Zakupiony voucher ważny jest przez trzy miesiące. W tym czasie można go wymienić na jeden lub dwa bilety na dowolny spektakl (z wyjątkiem premier, występów gościnnych, spektakli zamkniętych i komercyjnych) grany na Dużej Scenie, Scenie Miniatura, Scenie w Bramie lub scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki.

Voucher Teatru im. Juliusza Słowackiego to doskonały pomysł na prezent dla najbliższych z okazji nadchodzących Mikołajek, Świąt Bożego Narodzenia...lub po prostu bez okazji!

Poniżej załączmy pełny regulamin usługi.

 
 
Dołącz do grona donatorów Fundacji Sympatyków Teatru
...

Budynek Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie to niewątpliwie najpiękniejszy gmach teatralny w Polsce i jeden z najpiękniejszych w Europie. Powołana w 1991 roku z inicjatywy Jerzego Golińskiego F[...]

Budynek Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie to niewątpliwie najpiękniejszy gmach teatralny w Polsce i jeden z najpiękniejszych w Europie.

Powołana w 1991 roku z inicjatywy Jerzego Golińskiego Fundacja „Bractwo Sympatyków Wielkiego Budynku przy Placu Św. Ducha w Krakowie” wspiera Teatr we wszystkich  zamierzeniach  artystycznych, działa na rzecz rozbudowy jego majątku trwałego i wzbogacania wyposażenia. Podejmuje też rozmaite przedsięwzięcia remontowo-konserwatorskie i otacza opieką archiwalia, dokumentujące już bez mała 120-letnią historię tego miejsca.

W obecnych, bardzo trudnych dla Teatru czasach, nawet niewielkie wsparcie finansowe pomoże Fundacji kontynuować jej szczytną misję. Sprawmy, by ten unikalny zespół architektoniczny, odwiedzany każdego roku przez liczne rzesze turystów nadal stanowił najwspanialszą wizytówkę naszego miasta!

Wpłat można dokonywać na rachunek:

Bank Pekao 10 1240 4650 1111 0010 6971 8895

KRS 0000436082

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.