Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Ziemia Obiecana
w morcznym
Niżyński. Zapiski z otchłani
Nie calkiem wesola
Ziemia planeta
Romeo i Julia
solaris
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Aktualne spektakle

Anna Burzyńska

Tango Piazzolla

muzyka: Astor Piazzolla
reżyseria: Józef Opalski
opracowanie muzyczne: Grzegorz Frankowski
teksty piosenek: Anna Burzyńska
przygotowanie wokalne: Halina Jarczyk
choreografia: Anna Iberszer
choreografia: Katarzyna Skawińska
korepetycje taneczne: Marcin Sieprawski
scenografia: Ryszard Melliwa
kostiumy: Monika Kurosad
kostiumy: Ryszard Melliwa
reżyseria światła: Ryszard Czernow
asystent reżysera: Rafał Dziwisz
inspicjent : Agata Schweiger

Polska prapremiera sztuki teatralnej napisanej do muzyki Astora Piazzolli - znakomitego kompozytora argentyńskiego i legendarnego geniusza tanga, którego utwory (w tym słynne Libertango) zdobyły w ostatnich latach ogromny rozgłos. Tango Piazzolla - sztuka zrodzona z wieloletniej fascynacji autorki twórczością Piazzolli - oddaje klimat argentyńskiej knajpki - jednego z typowych miejsc, do których ludzie przychodzą latami tylko po to, by ze sobą zatańczyć. Tu właśnie - jak mówią wyznawcy filozofii tanga - rodzą się i umierają uczucia, tutaj też - tak jak w tym niezwykłym tańcu - spotykają się bliskość i samotność, czułość i zdrada, miłość i śmierć. Magiczne spotkanie z duchem tanga staje się naszym udziałem za sprawą głównej bohaterki sztuki - młodej dziewczyny z polskiej prowincji śniącej o innym życiu. Tajemnicza przestrzeń wciągnie nas w korowód miłosnych perypetii bohaterów, którzy zawsze kochają silniej, niż są kochani i nieustannie rozmijają się z obiektami swoich pragnień. Wspaniała muzyka, grana na żywo przez Zespół "Tango Bridge" pod kierownictwem Grzegorza Frankowskiego, najpiękniejsze szlagiery Piazzolli i oczywiście namiętne tanga, które przeniosą nas w świat zmysłów i pożądań.

 

Utwory muzyczne w wykonaniu kwintetu:

"TANGO BRIDGE" pod kierownictwem Grzegorza Frankowskiego

Kontrabas: Grzegorz Frankowski

Bandoneon: Piotr Kopietz/Klaudiusz Baran

Skrzypce: Paweł Wajrak/Maciej Lulek

Gitara: Michał Nagy

Fortepian: Jacek Bylica

 

Zajęcia taneczne z aktorami prowadzą instruktorzy tanga argentyńskiego Anna i Marcin Sieprawscy.

www.tango.krakow.pl

 

 

 

 

ceny biletów

normalne:

I miejsca 50 zł

II miejsca 40 zł

ulgowe:

I miejsca 35 zł

II miejsca 25 zł

 

 

Premiera: 16.02.2007

Czas trwania: 2 godz.15min


Obsada:

Manuela Frenetico:   Katarzyna Jamróz
/Manuela Frenetico:   Beata Rybotycka
~   Marta Bizoń
Margarita:   Ewa Dałkowska
/Margarita:   Małgorzata Ząbkowska-Kołodziej
Maria:   Katarzyna Zawiślak-Dolny
Nina:   Karolina Kazoń
Lucia:   Natalia Strzelecka
Dolores:   Dorota Godzic
~   Dominika Bednarczyk
Jorge:   Marian Dziędziel
/Jorge:   Tomasz Międzik
Marco:   Rafał Sadowski
Carlos:   Wojciech Skibiński
Pedro:   Rafał Dziwisz
~   Grzegorz Łukawski
Esteban:   Tomasz Wysocki
~   Tadeusz Zięba

Recenzje:

Janusz R. Kowalczyk, Sukces musicalu w argentyńskim rytmie, /Rzeczpospolita/, 20.02.2007

(...) Dramatyczne zapętlenie uczuć bliskie jest twórczości Czechowa. Brechtowskie z ducha songi dały aktorom szansę sprawdzenia możliwości wokalnych. Myślę, że niejedna scena muzyczna mogłaby pozazdro[...]

...

(...) Dramatyczne zapętlenie uczuć bliskie jest twórczości Czechowa. Brechtowskie z ducha songi dały aktorom szansę sprawdzenia możliwości wokalnych. Myślę, że niejedna scena muzyczna mogłaby pozazdrościć krakowskiemu Teatrowi im. Juliusza Słowackiego tak profesjonalnie przygotowanego -rozśpiewanego i roztańczonego -zespołu.

Grają jak z nut w scenach dramatycznych i jak w transie -w wokalno-tanecznych, gdzie każdy z wykonawców ma solówkę o wyraźnym, indywidualnym rysie. Rewelacyjni: Ewa Dałkowska, Beata Rybotycka, Marian Dziędziel i Barbara Kurzaj.

Mimo wspomnianych koneksji dramaturgicznych z Czechowem i Brechtem sztuka Burzyńskiej jest stuprocentowo oryginalna. Z tańcem i muzyką, które nie są tu jedynie środkami wyrazu, ale nadrzędnymi bohaterami.

Wspaniałe, ostro rwane rytmy taneczne dyktują rytm widowisku Józefa Opalskiego. Reżyser zapewnia widzom obcowanie z kunsztownie zakomponowanym, kipiącym od emocji, wzruszającym dziełem. Przybliżającym nas do filozofii tanga, którego tajemnic nie da się jednak zgłębić do końca. I oby tak zostało.

 

Tomasz Mościcki, Pod modrym niebem Argentyny..., /Dziennik/, 02.03.2007

(...) Autorka sztuki Anna Burzyńska uruchamia maszynę namiętności. W jej sztuce wszyscy poszukują miłości. Mężczyźni wzdychają do dziewczyn odrzucających ich starania, kobiety na próżno kochają mężczy[...]

...

(...) Autorka sztuki Anna Burzyńska uruchamia maszynę namiętności. W jej sztuce wszyscy poszukują miłości. Mężczyźni wzdychają do dziewczyn odrzucających ich starania, kobiety na próżno kochają mężczyzn. Ba, pojawia się nawet miłość dwóch kobiet (świetny duet Doroty Godzić i Joanny Mastalerz), podana bardzo cienko i chyba najprawdziwsza z tych wszystkich, którymi oddycha sala lokalu El Sueńo. Pojawi się w nim i wielka diwa Manuela Freneti-co (Beata Rybotycka), która uciekła z małego miasteczka i zdobyła w życiu wszystko - prócz miłości. Burzyńska zdała sobie sprawę z tego, że taka opowieść dziś, w czasach dość cynicznych, podana w tonacji serio brzmiałaby co najmniej niewiarygodnie, bawi się więc czasem poetyką romansów latino. To marzenie o dyszącej namiętnością Argentynie wzięte jest w dowcipny nawias. Czasami dialogi brzmią jak delikatny pastisz rozmów kochanków z seriali tasiemców, którymi zarzuciła swego czasu cały świat południowa Ameryka. Ale ta tonacja cokolwiek nieserio zmienia się, gdy zaczyna grać muzyka.

Słuchamy kompozycji Astora Piazzolli, tego Chopina argentyńskiego tanga. Kwintet Tango Bridge na scenie Słowackiego pokazuje geniusz Piazzolli, który taniec o dwuznacznej reputacji, później zagarnięty przez rodzącą się popkulturę, umiał wznieść na szczyty muzyki artystycznej. Tango Bridge z obowiązkowym bandoneonem brzmi jak rasowy argentyński zespół. Muzyka Piazzolli nabiera barw. (…)

"Tango Piazzolla" w reżyserii Józefa Opalskiego jest przedstawieniem rozrywkowym. I jest to rozrywka godziwa, nikt tu na całe szczęście nie zajmuje się przekraczaniem granic teatru, nikt nie wciska mrocznych chuci i mroków ludzkiej psychiki, którymi (ledwo) dyszy od paru lat nasz teatr. Krakowscy szpiedzy donieśli, że kasa w Słowackim przeżywa oblężenie, ponoć nawet nieco ją nadwyrężono. Oznacza to, że namiętność na scenie, tłumiona jeszcze cokolwiek w czasie premiery - wybuchła już z pełną siłą.»

 

Katarzyna Rokicka, Zawsze chcą więcej niż dostają, /Dziennik Teatralny, www.teatry.art.pl/, 23.10.2007

(…) Sztuka napisana specjalnie do wspaniałej, zmysłowej muzyki Astora Piazzolli - wirtuoza tanga, twórcy tanga argentyńskiego. W tym klimacie autorka umieszcza swoich bohaterów. By pokazać jak spełnia[...]

...

(…) Sztuka napisana specjalnie do wspaniałej, zmysłowej muzyki Astora Piazzolli - wirtuoza tanga, twórcy tanga argentyńskiego. W tym klimacie autorka umieszcza swoich bohaterów. By pokazać jak spełnia się (ale czy na pewno?) sen Marysi. Kelnerki z podrzędnego lokalu Marzenie. Z minuty na minutę Marysia zostaje przeniesiona w świat w swoich marzeń. Nie jest to jednak świat idealny, wyśniony, świat miłości romantycznej. Jest to świat rozpusty, świat zepsuty. W El Sueno bohaterzy nie będą wzdychać za czystą, prawdziwą, szczerą miłością. Ale będą tęsknić przede wszystkim za tym pierwiastkiem miłości, który prof. Wojciszke w triadzie miłości określa jako "namiętność". To ona trwa najkrócej, występując obok przywiązania i intymności.

W sztuce zabraknie nam tego ostatniego elementu. Nie ma rozmów o bliskości, nie ma wzajemnych prawdziwych zwierzeń, obnażających bohaterów z najgłębszych sekretów ich duszy. Bohaterowie są przyciągani do siebie niczym elektrony przez tzw. instynkty pierwotne. Rządzi nimi pożądanie. Starsze panie na przekór realnej rzeczywistości tęsknią za młodymi szybkimi, sprawnymi palcami kawalerów, nie za stabilizacją, poczuciem bezpieczeństwa, rodziną. Kpią głośno z tych wartości (…)Porywająca muzyka grana przez "Tango Bridge" zasługuje na ogromny aplauz. To ona przenosi nas w świat zmysłów, pożądania. Historia, jaką przedstawia autorka, niestety w żaden sposób nie współgra z muzyką.(…) "Tango Piazzolla" to przede wszystkim piękna muzyka i popisy wokalno - taneczne aktorów, ale i zawodowych piosenkarzy (gościnnie Katarzyna Jamróz). To wszystko sprawia, że przez krótką chwilę każdy z nas poczuje się, jak na prawdziwym musicalu.

 

Ewelina Mykicka, Buenos Aires to Buenos Aires, /Dziennik Teatralny, www teatry.art.pl/, 17.01.2008

(...) Spektakl tak naprawdę nie jest o muzyce, nie jest też o tangu, lecz o samotności. Poznajemy stałych bywalców pewnej argentyńskiej knajpy. Ten sam plakat, kilka stolików, bar, parkiet na środku s[...]

...

(...) Spektakl tak naprawdę nie jest o muzyce, nie jest też o tangu, lecz o samotności. Poznajemy stałych bywalców pewnej argentyńskiej knajpy. Ten sam plakat, kilka stolików, bar, parkiet na środku sceny. Są razem, bo razem piją. Piją, żeby być razem. Wszystko, żeby tańczyć. Nie wliczając Marysi, która jest w pewnym sensie reżyserką "teatru w teatrze", każda z dziesięciu osób źle ulokowała swoje uczucia.

O miłości się tu właściwie nie mówi. Można nazwać to namiętnością, szaleństwem zmysłów, pożądaniem. Kiedy nie można spełnić marzenia, trzeba zadowolić się jego namiastką. Stąd bohaterowie uciekają w przygodny seks, zakochują się w dwóch, trzech osobach, żeby zwiększyć swoje szanse albo po prostu siedzą, piją i czekają. Chyba na śmierć. (…)

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.