Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
solaris
zielinska
Zagraj_to
Ziemia planeta
Niżyński. Zapiski z otchłani
Arszenik
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Aktualne spektakle

Henrik Ibsen

Peer Gynt

przekład: Andrzej B. Krajewski - Bola
adaptacja i reżyseria : Rafał Sabara
adaptacja sceniczna: Maria Wojtyszko
opracowanie muzyczne: Rafał Sabara
scenografia i kostiumy: Beata Nyczaj
choreografia: Dominika Knapik
reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
reżyseria światła: Michał Głaszczka
konsultacje kaskaderskie: Tadeusz Widomski
asystent reżysera: Rafał Dziwisz
inspicjent : Iwona Cieślik

Twórczości najsłynniejszego dramatopisarza norweskiego nie trzeba szczególnie rekomendować, choć jego utwory nie należą do łatwych. Jednak od momentu swojego powstania w 1867 roku Peer Gynt właśnie zaskarbił sobie bodaj największe uznanie publiczności, a nawet stał się dziełem kultowym. Historia tytułowego bohatera, uciekającego przed odpowiedzialnością w świat fikcji, magii i czarów, wplątanego w dramatyczne związki z kobietami i zmagającego się z samym sobą, w każdych czasach przynosiła niezwykle atrakcyjne możliwości sceniczne. Korzystając z nowego, świetnego, pisanego współczesnym językiem przekładu tej sztuki, autorstwa Andrzeja B. Krajewskiego-Boli, przenosi ją na scenę znakomity reżyser teatralny Rafał Sabara, a w obsadzie – cała plejada najwybitniejszych aktorów Teatru im. Juliusza Słowackiego.

ZWIASTUN

ceny biletów: 

Wtorki, środy , czwartki i niedziele
- obszar cenowy A normalny -35 zł, ulgowy -30 zł
- obszar cenowy B normalny -30 zł, ulgowy -25 zł
- obszar cenowy C normalny -25 zł, ulgowy -20 zł
- obszar cenowy D normalny -20 zł, ulgowy -15 zł

Piątki i soboty
- obszar cenowy A normalny -60 zł, ulgowy -50 zł
- obszar cenowy B normalny -50 zł, ulgowy -40 zł
- obszar cenowy C normalny -30 zł, ulgowy -20 zł
- obszar cenowy D normlany -20 zł, ulgowy -15 zł

 

Premiera: 21.04.2012

Czas trwania: 2 godziny 50 minut


Obsada:

SOLVEJGA:   Małgorzata Kowalska (PWST)
KOBIETA W ZIELENI, DZIEWCZYNA KOWALA 1, STEWARDESA W OSTATNIEJ PODRÓŻY 1, WYZNAWCZYNI PROROKA, POŁAMANE ŹDŹBŁA TRAWY:   Marta Konarska
ANITRA, DZIEWCZYNA KOWALA 2, TROLL, STEWARDESA W OSTATNIEJ PODRÓŻY 2, SZUM WIATRU:   Anna Terpiłowska (gościnnie)
ASE:   Anna Tomaszewska
INGRID, TROLL, STEWARDESA W OSTATNIEJ PODRÓŻY 3, TROLL, WYZNAWCZYNI PROROKA, KROPLE ROSY:   Marta Waldera
MADS MOEN, TROLL, BIZNESMEN BALLON, WYZNAWCA PROROKA, TORS 2:   Rafał Dziwisz
PEER 2, MURZYN, MAŁPA, TORS 1:   Krzysztof Piątkowski
PEER:   Marcin Kuźmiński
KSIĄDZ, TROLL, BIZNESMEN TRUMPETSTRALE, WYZNAWCA PROROKA, TORS 5:   Jerzy Światłoń
KOWAL, TROLL, BIZNESMEN VON EBERKOPF, DYREKTOR DOMU WARIATÓW, WYZNAWCA PROROKA, TORS 3:   Błażej Wójcik (gościnnie)
OJCIEC PANNY MŁODEJ, STARY Z DOVRU, BIZNESMEN COTTON, NIEZNAJOMY PASAŻER, WYZNAWCA PROROKA, TORS 4:   Tomasz Wysocki
ODLEWACZ GUZIKÓW:   Jakub Kruczek
~   Łukasz Spórna

Recenzje:

Maria Anna Piękoś, Przede wszystkim być sobą, /Dziennik Teatralny Kraków/, 06.06.2012

(...) Taki właśnie jest Peer – łobuz, awanturnik, z ambicjami sięgającymi tronu cesarskiego, uciekający spod ręki nadopiekuńczej matki. Kierując się wyłącznie miłością własną, za nic ma honor kobiet, [...]

...

(...) Taki właśnie jest Peer – łobuz, awanturnik, z ambicjami sięgającymi tronu cesarskiego, uciekający spod ręki nadopiekuńczej matki. Kierując się wyłącznie miłością własną, za nic ma honor kobiet, wykorzystując je do własnych celów – uwodzi Ingrid (Marta Waldera), porywając ją z własnego ślubu, Kobietę w Zieleni (Marta Konarska), mając nadzieję za nobilitację za jej sprawą, a także Anitrę, traktowaną przezeń jak głupiutkie zwierzątko. Wpada jednak we własne sieci: przez takie zachowanie traci jedyną kobietę, którą był w stanie pokochać – piękną Solvejgę (Małgorzata Kowalska). Niespokojny duch prowadzi go przez wesele, na którym bije rekordy w zmyślaniu niestworzonych historii, zamek króla trolli, gdzie pozwala poniżyć swoje człowieczeństwo, przechodząc przez większość rytuałów inicjacyjnych, do roli oświeconego proroka (jako ziszczenia marzeń o panowaniu), uwikłanego w ciemne interesy. Ciągle towarzyszy mu postanowienie bycia sobą, pragnienie życia w prawdzie wobec własnej osoby. Ponosi klęskę – zapatrzenie w siebie i jednocześnie potrzeba posiadania kogoś nie pozwalają na stabilizację; żądza wrażeń i chora ambicja powodują, iż jego działania przeważnie nie są zgodne z prawem. Jedyna osoba, z którą jest emocjonalnie związany to matka, Ase. Po jej śmierci traci poczucie rzeczywistości i gdy wspina się po drabinie kariery, jego osobowość stacza się w dół...

Ciekawym pomysłem było zduplikowanie Peera, przedstawienie dwóch stron jego osobowości. Choć nie do końca konsekwentnie poprowadzone, pozwala na obserwację jego psychicznego rozbicia – bycia sobą, którąś wersją – które w efekcie końcowym prowadzi bohatera do zakładu zamkniętego. Zarówno Kuźmiński, jak i Piątkowski stworzyli silne strony osobowości Peera. Zresztą spektakl jest świetny aktorsko: w spektaklu występują też znakomici Błażej Wójcik, Tomasz Wysocki, Rafał Dziwisz. Część zespołu musiała zmierzyć się z kilkoma rolami, w „Peerze Gyncie” jest ich bowiem naprawdę wiele.

 

Justyna Nowicka, O EURO i innych wydarzeniach, /Kraków/, 01.07.2012

(...) Naprawdę dobra passa sceny przy placu św. Ducha zaczęła się gdzieś w okolicach premiery Czarnoksiężnika z krainy Oz. Okazało się , że Teatrze im. J. Słowackiego mogą powstawać widowiska posługuj[...]

...

(...) Naprawdę dobra passa sceny przy placu św. Ducha zaczęła się gdzieś w okolicach premiery Czarnoksiężnika z krainy Oz. Okazało się , że Teatrze im. J. Słowackiego mogą powstawać widowiska posługujące się współczesnym językiem, a jednocześnie odważnie atakujące klasyczny repertuar. Etykieta najbardziej konserwatywnej z krakowskich scen z pewnością przestała być już aktualna!

Zacznijmy od najciekawszej pozycji w najnowszym repertuarze. Rafał Sabara zmierzył się z Peer Gyntem Ibsena i przyznać trzeba, że wytoczył przeciwko norweskiemu przeciwnikowi bardzo dobrze skalibrowaną broń. Po pierwsze sięgnął po nowy przekład sztuki. Historia uciekającego przed odpowiedzialnością niedojrzałego duchowo i emocjonalnie, trochę współczesnego Piotrusia Pana – brzmi bardzo współcześnie. Chaotyczne związki z kobietami, nieuczciwe interesy, ucieczka w świat fikcji i czarów niczym poszukiwania w stylu New Age – okazuje się, że ibsenowska diagnoza problemów Peer Gynta doskonale się sprawdza także poza romantyczną konwencją sztuki.

Wielką zaletą tej inscenizacji jest jej forma. Radykalna i konsekwentna do tego stopnia, że momentami można mieć wrażenie, iż uczestniczymy w seansie teatru tańca. Gest i ruch zaprojektowane przez bardzo zdolną choreografkę Dominikę Knapik tworzą język tej inscenizacji na równi ze słowem, świetną scenografią i znakomicie zaprojektowanym światłem.

To kolejne już przedstawienie w Teatrze im. J. Słowackiego oparte na starannie przemyślanych, intrygujących wizualnie obrazach, budowanych przez zespół świetnych specjalistów. A obrazy to wyraziste, ekspresyjne, pełne barw, z nutą humoru i ironii. Od zabawnej sceny wesela z wjeżdżającym na scenę pociągiem, przez piękną scenę miłosną na linach, niczym w cyrku, po na przykład scenę z fałszywym prorokiem, intensywną i gęstą, odbywającą się w pustej przestrzeni na czerwonym dywanie. Przestrzeń i pustka to zresztą klucze do tego intrygującego języka.

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.