Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Ziemia planeta
Romeo i Julia
solaris
Zagraj_to
Niżyński. Zapiski z otchłani
Arszenik
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Aktualne spektakle

Tadeusz Dołęga-Mostowicz

Bracia Dalcz i S-ka - spektakl muzyczny

adaptacja i reżyseria : Wojciech Kościelniak
teksty piosenek: Rafał Dziwisz
muzyka i kierownictwo muzyczne: Piotr Dziubek
scenografia i animacje: Damian Styrna
kostiumy: Katarzyna Paciorek
choreografia: Jarosław Staniek
reżyseria światła: Bogumił Palewicz
przygotowanie wokalne: Halina Jarczyk
asystent reżysera: Rafał Dziwisz
asystent choreografa: Joanna Ziemczyk
inspicjent : Agata Schweiger

Po sukcesie Ziemi obiecanej mistrz musicalowych adaptacji klasyki polskiej literatury Wojciech Kościelniak przenosi na scenę pasjonującą opowieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza (autora kultowej Kariery Nikodema DyzmyZnachora). Spektakl wciąga widza w szalone czasy dwudziestolecia międzywojennego, w których dwóch braci rywalizuje o władzę w rodzinnej firmie. Jedna po drugiej następują tutaj oszustwa i intrygi - zaskakujące zarówno dla bohaterów jak i widza, a poruszający wątek miłosny i wielka tajemnica w tle niewątpliwie wciągnie wszystkich jeszcze głębiej. Świetnie skonstruowana i pełna zwrotów akcji fabuła w atrakcyjnej oprawie muzyczno-tanecznej!

Ceny biletów:

Wtorki, środy, czwartki i niedziele:
obszar cenowy A: normalny - 50 zł, ulgowy - 35 zł
obszar cenowy B: normalny - 40 zł, ulgowy - 30 zł
obszar cenowy C: normalny - 30 zł, ulgowy - 25 zł
obszar cenowy D: normalny - 20 zł, ulgowy - 15 zł

Piątki i soboty:
obszar cenowy A: normalny - 80 zł, ulgowy - 60 zł
obszar cenowy B: normalny - 60 zł, ulgowy - 50 zł
obszar cenowy C: normalny - 40 zł, ulgowy - 30 zł
obszar cenowy D: normalny - 20 zł, ulgowy - 15 zł

ZWIASTUN

 

Premiera: 22.06.2014

Czas trwania: 180 min.


Obsada:

Józefina Dalcz / Pielęgniarka:   Hanna Bieluszko
Krzysztof Dalcz / Dziwka:   Agnieszka Judycka
/:   Renia Gosławska (gościnnie)
Marychna Jaroszówna / Sekretarka Mary:   Karolina Kamińska
Proszyńska:   Karolina Kazoń
Wreczkowska:   Ewelina Przybyła
Klimaszewska:   Katarzyna Zawiślak-Dolny
Zdzisław Dalcz / Minister:   Rafał Dziwisz
Paweł Dalcz:   Radosław Krzyżowski (gościnnie)
Ottman / Dziennikarz :   Daniel Malchar
Karliczek / Kierowca:   Tomasz Międzik
Karol Dalcz / Izaakson:   Feliks Szajnert
Jachimowski / William Willis:   Rafał Szumera
Holder:   Tomasz Wysocki
Tancerze:   Joanna Ziemczyk
~   Katarzyna Kleszcz
~   Natalia Staninska
~   Karolina Rejnus
~   Angelika Paradowska
~   Krzysztof Tyszko
~   Dariusz Kowalewski
~   Marek Bratkowski
~   Jarosław Kruczek
~   Dawid Czaczkowski
Orkiestra w składzie:  
Koncertmistrz/skrzypce:   Halina Jarczyk
Fortepian:   Michał Wierba
Perkusja:   Szymon Fortuna
/:   Bartłomiej Szczepański
Kontrabas:   Józef Michalik
/:   Grzegorz Piętak
Gitara:   Marek Piątek
Akordeon:   Mateusz Zastawny
Saksofon:   Jarosław Bothur
Saksofon/klarnet:   Bartosz Bętkowski
/:   Tomasz Suchowiejko
Trąbka I:   Przemysław Sokół
Trąbka II:   Dominik Borek
/:   Rafał Walczak
Trąbka III:   Konrad Pisera
Puzon I:   Michał Borowski
Puzon II:   Dastin Łożyński
/:   Marlena Skoczylas
Puzon III:   Jan Szymański
Tuba:   Krzysztof Mucha

Recenzje:

Marcin Miętus, Świat chce być oszukiwany, /teatrakcje.pl/, 21.10.2014

(...) Reżyser w swoich inscenizacjach (zwłaszcza adaptując prozę) często umieszcza kogoś w rodzaju narratora, znajdującego się poza ramą fabuły, jednocześnie w nią niekiedy wkraczając. Mistrzem ceremo[...]

...

(...) Reżyser w swoich inscenizacjach (zwłaszcza adaptując prozę) często umieszcza kogoś w rodzaju narratora, znajdującego się poza ramą fabuły, jednocześnie w nią niekiedy wkraczając. Mistrzem ceremonii w Braciach Dalcz i Spółce jest Holder, znakomicie zagrany przez Tomasza Wysockiego. Mężczyzna w garniturze o dość nieokreślonym emploi, wprowadza widzów w wykreowany przez Kościelniaka świat. Pomagają mu w tym kabaretowe śpiewaczki, ulokowane po prawej stronie sceny na barowych krzesełkach. (...) Nie sposób nie docenić charyzmy, a przede wszystkim siły wokalnej trzech śpiewających aktorek – Katarzyny Zawiślak Dolny, Karoliny Kazoń i Eweliny Przybyły.

(...) Teksty piosenek Rafała Dziwisza, kiedy trzeba są dowcipne, kiedy indziej liryczne. Bardzo dobrze – również muzycznie – prezentują się utwory przybliżające dwójkę głównych bohaterów Pawła i Krzysztofa Dalczów. (...) Piotr Dziubek – autor muzyki –  wraz z reżyserem po raz kolejny udowodnili, że tworzą zgrany zespół.

(...) Wytchnieniem od rozbuchanych utworów, z zadziwiającymi niekiedy układami choreograficznymi, są partie solowe. Przejmująca jest zwłaszcza Agnieszka Judycka...

źródło

 

Magda Huzarska-Szumiec, Spacer po teatralnie szeleszczących liściach, /Polska Gazeta Krakowska/, 07.11.2014

W "Przemianach" niebagatelną rolę odgrywają wyświetlane na ogromnym ekranie animacje. Podobny zabieg scenograficzny zastosowano w Teatrze im. J. Słowackiego, w przedstawieniu "Bracia Dalcz i S-ka". T[...]

...

W "Przemianach" niebagatelną rolę odgrywają wyświetlane na ogromnym ekranie animacje. Podobny zabieg scenograficzny zastosowano w Teatrze im. J. Słowackiego, w przedstawieniu "Bracia Dalcz i S-ka". Tutaj nie mamy baśniowych projekcji, ale komiks (genialna w całości scenografia Damiana Stryna), dzięki któremu ożywają nawet nieżyjący bohaterowie mało znanej powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza. Tak jak ojciec Dalcz. Zostawia on fabrykę, o którą - jeszcze nad ciepłymi, a przynajmniej mówiącymi do nas z ekranu, zwłokami - rodzina stoczy bezpardonową walkę. Wygra ją, ku zaskoczeniu bandy drapieżców, najmniej z pozoru nadający się do tego outsider, rozpustnik i pijak Paweł Dalcz. To prawdziwy gangster, którego dzięki Radosławowi Krzyżowskiemu jakoś dziwnie chce się lubić. Pokazuje on, czym jest brutalny kapitalizm i czym może być prawdziwa miłość.

Wszystko to reżyser Wojciech Kościelniak podał w niezwykle atrakcyjnej, musicalowej formie, nawiązującej do roztańczonych lat 30., w których niepoślednią rolę odgrywają piosenki autorstwa Rafała Dziwisza. Gdybym miała wybrać tę, która zrobiła na mnie największe wrażenie, bez wątpienia będzie to song w świetnej interpretacji Agnieszki Judyckiej. Słuchając go nie można się nie wzruszyć.

No i znowu wraca do mnie jesienna nostalgia. Ale daję słowo, że na "Braciach Dalcz" nie będzie ona dominować, a widzowie, którzy wybiorą się na spektakl, wyjdą z teatru w świetnych nastrojach. Tylko trochę martwiąc się, że już się skończyło.

 

Zuzanna Berendt, Hossa, bessa..., /teatralia.com.pl/, 20.11.2014

W krakowskiej inscenizacji Braci Dalcz i S-ki Wojciech Kościelniak przenosi widzów w czasy dwudziestolecia międzywojennego, ale adaptując powieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, nie rezygnuje z wydobycia [...]

...

W krakowskiej inscenizacji Braci Dalcz i S-ki Wojciech Kościelniak przenosi widzów w czasy dwudziestolecia międzywojennego, ale adaptując powieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, nie rezygnuje z wydobycia wątków brzmiących dzisiaj aktualnie i niepokojąco. Widzowie znający poprzednie realizacje reżysera, jak mistrzowska Lalka, Chłopi czy świetna Ziemia obiecana, nie będą zawiedzeni. Kościelniak kolejny raz udowadnia, że musical wcale nie musi być jedynie rozrywką.

(...) To właśnie muzyka, z przewagą kompozycji na instrumenty dęte i klawisze w znacznym stopniu buduje klimat przedstawienia. Piosenki ze słowami Rafała Dziwisza pozostają w pamięci na długo po zakończeniu spektaklu. Teksty są zróżnicowane, kiedy trzeba lekkie i rozrywkowe, kiedy indziej liryczne i poetyckie. Sprawdzają się jako monologi postaci, pozwalając na oddanie szerokiej gamy emocji.

(...) W złożonych formach wokalnych i tanecznych błyszczy zespół Słowackiego. Aktorzy świetnie wyczuwają formę musicalu z lekkością i precyzją wykonują swoje partie. Sympatię widowni zaskarbiają sobie już od pierwszych chwil Karolina Kazoń, Ewelina Przybyła i Katarzyna Zawiślak-Dolny, odgrywające role chórzystek i narratorek. Komentując, opowiadając, tłumacząc, zdradzają epickie korzenie utworu, adaptowanego przez Kościelniaka. Karolina Kamińska zachwyca szczególnie w roli Marychny Jaroszówny, naiwnej dziewczyny niespodziewanie wprowadzonej do sfer finansjery drogą wiodącą przez alkowę. Na tle całej obsady najsilniej wyróżnia się Agnieszka Judycka, kreująca w przedstawieniu najbardziej tajemniczą, skomplikowaną i najpiękniejszą postać, Krzysztofa Dalcza.

(...) Dość długie widowisko trzyma w napięciu do samego końca, widownia oczekuje nie tylko zakończenia historii wielkiej kariery, ale kolejnych „numerów” w wykonaniu zespołu aktorów, tancerzy i orkiestry, tworzących to, z całą pewnością warte uwagi, przedstawienie.

źródło

 

Wacław Krupiński, Topy i Wtopy roku w krakowskiej kulturze, /Dziennik Polski/, 18.12.2014

Wacław Krupiński, TOPY, miejsce 2:Musical "Bracia Dalcz i S-ka" w Teatrze im. Słowackiego.Kolejna świetna reżyserska robota Wojciecha Kościelniaka, który wraz ze współtwórcami zrealizował niezwykle s[...]

...

Wacław Krupiński, TOPY, miejsce 2:

Musical "Bracia Dalcz i S-ka" w Teatrze im. Słowackiego.

Kolejna świetna reżyserska robota Wojciecha Kościelniaka, który wraz ze współtwórcami zrealizował niezwykle spójne widowisko, tu wszystko współgra: muzyka, piosenki Rafała Dziwisza, scenografia, kostiumy, aktorzy. Spektakl ma tempo i wdzięk. A przy okazji nienachalnie komentuje to, co dookoła.

 

Łukasz Gazur, Dużo się działo na małych scenach., /Dziennik Polski/, 24.12.2014

Podsumowanie 2014 roku - 10 najciekawszych krakowskich spektakli.9. "Bracia Dalcz i S-ka", reż. Wojciech Kościelniak (Teatr im. Juliusza Słowackiego) Moda na piosenkę i taniec dotarła także na teatr[...]

...

Podsumowanie 2014 roku - 10 najciekawszych krakowskich spektakli.

9. "Bracia Dalcz i S-ka", reż. Wojciech Kościelniak (Teatr im. Juliusza Słowackiego) Moda na piosenkę i taniec dotarła także na teatralne deski. Tym razem przenosimy się do dwudziestolecia międzywojennego, choć nie brak tu odwołań do zjawisk społecznych, które brzmią niepokojąco aktualnie. A wszystko w olśniewającej, paramusicalowej formie.

 

Paweł Głowacki, Wzlot i upadek genialnego hochsztaplera, /„Dwójka” Polskie Radio/, 31.03.2015

Rzecz w tym – i jest to sedno przedstawienia Kościelniaka – iż fundamentalnym dzianiem się jest zawrotne dzianie się teatralności, nie fabuły. Songi, przez wielu śpiewane. Orkiestra na żywo, pod dowód[...]

...

Rzecz w tym – i jest to sedno przedstawienia Kościelniaka – iż fundamentalnym dzianiem się jest zawrotne dzianie się teatralności, nie fabuły. Songi, przez wielu śpiewane. Orkiestra na żywo, pod dowództwem Haliny Jarczyk. Czyste balety. Zbiór wybornych znaków scenicznych, skrótów i etiud. I aktorzy, siebie i nas zabawiający własną sztucznością tak, że powinienem przepisać afisz cały. I jeszcze gra świateł.

(...) Całe to dobro Kościelniak rozkręca bezbłędnie i lekko, tworzy coś na podobieństwo seansów Bertolta Brechta, z tą tylko i aż różnicą, że Kościelniak nie ma, Bogu dziękować, najmniejszych pretensji do nachalnego naprawiania świata. Jedyną jego chętką – dokumentnie ziszczoną chętką – było oplątanie widza tysiącem wysmakowanych igraszek. A później pstryk – i koniec czarodziejstwa.

Jest miło, gdyż byłem w teatrze, w którym był teatr, a to dziś nie byle co.

całość recenzji

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.