Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Vernon Subutex
Tajemnice Wesela
Bolesław Śmiały
Rabacja
Zemsta
szklanepaciorki
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Archiwum spektakli

Obsady premierowe przedstawień po 1945 roku

Patrick Marber

Bliżej

reżyseria: Redbad Klijnstra
scenografia: Aleksandra Maślik
muzyka: Jan Duszyński
choreografia: Iwona Olszowska
inspicjent : Agata Schweiger
asystent reżysera: Agata Schweiger
asystent reżysera: Łukasz Czapski

Alice, Dan, Anna i Larry - czworo ludzi, których połączyły przypadki i których losy splatają się w intrygującą łamigłówkę. I jak to zwykle bywa - namiętnościom towarzyszy zazdrość i zdrady, a ciągle ponawiane wysiłki by być ze sobą bliżej powodują oddalanie się i skazują bohaterów na samotność. Świetnie skonstruowana linia fabularna, wyraziste postaci, niedopowiedzenia i zaskoczenia, dzięki którym pozornie zwyczajne sytuacje nabierają tajemniczości sprawiły, że sztuka Patricka Marbera - wybitnego aktora, dramatopisarza, scenarzysty i reżysera angielskiego - stała się prawdziwym przebojem, granym w ponad stu teatrach na całym świecie i została przełożona na trzydzieści języków. W opinii wielu krytyków sztuka ta przyniosła przejmujące i bardzo prawdziwe studium kryzysu uczuć w czasach najnowszych, a wymiernym dowodem jej wartości stały się liczne wyróżnienia - m.in. prestiżowa nagroda New York Critics Award. Sukcesem okazała się również adaptacja filmowa dramatu - film wyreżyserowany przez Mike'a Nicholsa w 2004 roku spotkał się z uznaniem publiczności i uzyskał nominacje do wielu liczących się nagród. Na scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie prezentujemy tę sztukę w realizacji jednego z najwybitniejszych aktorów i reżyserów młodego pokolenia - Redbada Klynstry, znanego m.in. z niezwykłych kreacji aktorskich w spektaklach warszawskich Teatrów Rozmaitości i Studio, oraz twórcy słynnych przedstawień - Made in China Marka O'Rowe'a, Gry Edny Mazya, Electronic City Falka Richtera. Równie doborowa jest obsada sztuki - możemy w niej zobaczyć aktorów znanych ze znakomitych ról teatralnych i filmowych - Dominikę Bednarczyk, Annę Cieślak, Radka Krzyżowskiego i Marcina Sianko.

 

Spektakl dla widzów dorosłych

 

ceny biletów:

normalne 45 zł

ulgowe 35 zł

 

 

Patrick Marber – angielski dramatopisarz, prozaik, scenarzysta i reżyser. Urodził się w1964 r., w Londynie. W 1995 r. zadebiutował sztuką Dealer’s Choice (Blef), której premiera odbyła się w tym samym roku w Royal National Theatre. Dramat przyniósł mu dwie prestiżowe nagrody dramaturgiczne. Kolejna sztuka – Closer (Bliżej) – odniosła międzynarodowy sukces, nie tylko teatralny. W 2004 r. odbyła się premiera filmu Closer wg scenariusza Marbera, w reż. M. Nicholsa. W 1995 r. Marber wyreżyserował film After Miss Julie według własnego scenariusza inspirowanego Panną Julią Strindberga. Kolejne scenariusze filmowe to: Asylum na podstawie powieści P. McGratha (reż. D. Mackenzie) oraz nominowany w 2007 r. do Oskara scenariusz do filmu Notatki o skandalu według powieści Z. Heller (reż. R. Eyre). Marber jest również autorem scenariuszy do wielu seriali i komediowych programów telewizyjnych.

 

Premiera: 15.02.2008

Czas trwania: 1 godz.50min.


Obsada:

LARRY:   Radosław Krzyżowski (gościnnie)
ALICE:   Anna Cieślak (gościnnie)
DAN:   Marcin Sianko

Recenzje:

Jagoda Tendera, W labiryncie słów, /Dziennik Teatralny, www.teatry.art.pl/, 19.02.2008

(...)Słowa i seks połączyły historie czterech obcych ludzi w jedną. Alice (Anna Cieślak) - striptizerka poszukująca bezpieczeństwa u partnera, Anna (Dominika Bednarczk) - dojrzała pani fotograf po jed[...]

...

(...)Słowa i seks połączyły historie czterech obcych ludzi w jedną. Alice (Anna Cieślak) - striptizerka poszukująca bezpieczeństwa u partnera, Anna (Dominika Bednarczk) - dojrzała pani fotograf po jednym rozwodzie, pragnąca spełnienia i trwałości w związku, Dan (Marcin Sianko) - autor nekrologów, który boi się odwzajemnić prawdziwe uczucie i Larry (Radek Krzyżowski) - lekarz dermatolog, który chce poukładać swoje życie u boku wymarzonej żony. Reżyser prowadzi akcję w sposób statyczny i nie skupia się także nad dogłębną analizą psychologii postaci, dlatego możemy odnosić wrażenie, że są one dość płytko pokazane i brak im różnorodnych cech. Ale może takie "proste" zarysowanie charakterów, pozwoliło pokazać zawikłane relacje między nimi.(...)

 

Magdalena Urbańska, Kocham ją, i co z tego?, /Dziennik Teatralny, www.teatry.art.pl/, 19.02.2008

(...) Reżyser we wszystkich swych przedstawieniach zajmuje się przede wszystkim młodością. W tym spektaklu także ważne jest zaczepienie pokoleniowe. U młodych bowiem występuje różnica w rodzaju zadawa[...]

...

(...) Reżyser we wszystkich swych przedstawieniach zajmuje się przede wszystkim młodością. W tym spektaklu także ważne jest zaczepienie pokoleniowe. U młodych bowiem występuje różnica w rodzaju zadawanych pytań, posiadają oni inne rozumienie miłości, w którym większą rolę pełnią namiętności, brak przywiązania do stabilizacji, podążanie za emocjami, uczuciem. Brak tu racjonalności w postępowaniu, natomiast występuje większe przywiązywanie wagi do seksualności, erotyczności. Dlatego też na temat seksu toczy się tu dużo rozmów, miłość fizyczna jest katalizatorem działań, początkiem przywiązania, narodzin prawdziwych uczuć i zależności. (…) Reżyser, zarówno w zakresie relacji, jak i psychologii, stawia na niejednoznaczność. Nic tu nie jest proste, problem miłości został oświetlony z różnych stron. Klijnstra stawia pytania, a nie odpowiada na nie. Czy można kochać wiele osób? Na ile jesteśmy w stanie ostudzić namiętności? A więc, jaka jest granica naszej wolności? Niejednoznaczna jest także różnica czasu pomiędzy określonymi scenami, co musi mieć wpływ na intensywność relacji między bohaterami. Odpychanie, przyciąganie się postaci, ich zdrady, wyznania i intrygi toczą się w najwyższej emocjonalnej sferze. Relacje stopniowo zostają coraz bardziej zawikłane, a my coraz bardziej dajemy się wciągnąć bohaterom w ich intensywną, emocjonalną grę. (…)Spektakl ten to niezwykle zawikłane studium miłości i namiętności. Męczy i przytłacza, ale i ciekawi oraz fascynuje. Miłość, jak i samo przedstawienie, wymyka się prostym definicjom. Klijnstra świetnie oddał jej niejednoznaczność oraz trudność w jej zrozumieniu. Przede wszystkim zaś, udało mu się pozostawi widzów z niebanalnymi i ważkimi pytaniami.

 

Łukasz Drewniak, Dalej, chłodniej, ostrzej, /Przekrój/, 22.02.2008

Sportretowana przez Marbera czwórka sypiających ze sobą i zdradzających się partnerów cały czas burzy to, co już zbudowane. ' Ranią się nawzajem, pocałunki są jak ukąszenia, rozmowy j jak bitwy bez na[...]

...

Sportretowana przez Marbera czwórka sypiających ze sobą i zdradzających się partnerów cały czas burzy to, co już zbudowane. ' Ranią się nawzajem, pocałunki są jak ukąszenia, rozmowy j jak bitwy bez nadziei na zwycięstwo. Gwiazdorsko-serialowa obsada chyba celowo przenosi miłosny konflikt w sferę publicznych mitów i pożądań. Kapitalnie rozgrywa sceniczną partię udręczony seksem dermatolog (Radosław Krzyżowski) jakby od niechcenia upokarzający swego rywala, histerycznego lowelasa (pozytywnie zaskakujący Marcin Sianko). Dominika Bednarczyk jest jak ostrze z lodu. Aż do końca nie odkryje przed nami swojej bohaterki.

 

Jacek Wakar, Samotność manekinów, /Dziennik nr 45 /, 22.02.2008

(...) "Bliżej" to dobrze skrojona sztuka nowych czasów. Ekranizował ten tekst Mike Nichols, mając w obsadzie Portman, Roberts, Lawa i Owena, zrywających z bezpiecznym hollywoodzkim graniem.(…) Autor[...]

...

(...) "Bliżej" to dobrze skrojona sztuka nowych czasów. Ekranizował ten tekst Mike Nichols, mając w obsadzie Portman, Roberts, Lawa i Owena, zrywających z bezpiecznym hollywoodzkim graniem.(…)

Autorzy krakowskiego przedstawienia mieli więc utrudnione zadanie. Uwolnić się od tamtych obrazów i nadać inscenizacji własny rys. I jeszcze w niewielkiej przestrzeni Sceny Miniatura obrazem i dźwiękiem pokazać rwany rytm życia city, wiążącego bohaterów. Udało się. Spektakl Redbada Klijnstry zaskakuje. Dużo więcej niż można się było spodziewać jest w jego "Bliżej" ironii, akcentów jawnie humorystycznych. Skoro nie ma wielkiej sceny, nie warto niczego udawać. Klijnstra wraz z autorką scenografii Aleksandrą Maślik narzuca zatem inscenizacji nadto wyraźny formalny rygor. Kanapa, krzesła, fotel, stolik. Przestawiane na wiele sposobów przez aktorów tworzą kolejne miejsca akcji. Można ograniczenie zamienić w atut. Bo owe mocno rytmizowane intermedia stanowią wartość samą w sobie. A podkreślanie reguł czysto teatralnej gry pozwala przełamać realizm dramatu Marbera, otworzyć go innym kluczem. (…)

Żyć szybko, korzystać z życia i udawać, że to życie takie właśnie ma być - tak brzmi dewiza ludzi z dramatu Marbera. Sam znam podobnych do nich, widuję ich niemal codziennie, gdy przewalają się tłumem przez warszawskie ulice. Wieczorem najpierw poluzują krawaty, wlewając w siebie drink za drinkiem. A potem może pójdą na całość -jeśli wystarczy im odwagi. Klijnstra i jego aktorzy też ich znają, dlatego to "Bliżej" mówione jest szczerze, własnym głosem.(…) Świetni bez wyjątku Bednarczyk, Cieślak, Sianko i Krzyżowski chętnie zmieniają tonacje i konwencje. Od groteskowego przerysowania przechodzą do scen rodem z rasowej psychodramy. Chwilami przejmujące to przedstawienie. Trafia w punkt owej samotności w wielkim mieście, gdy nie można już niczego udawać.(…) Klijnstra odkrył ,Bliżej" dla polskiego teatru. Jego inscenizacja będzie dla następnych punktem odniesienia.

 

Izabela Oleksik, Kocha, lubi, szanuje, nie chce, nie dba, żartuje, /Dziennik Teatralny, www.teatr.art.pl/, 29.02.2008

Nowa premiera w teatrze Słowackiego - "Bliżej" to jedna z opowieści o poszukiwaniach drugiej osoby, spełnieniach, zdradach i rozczarowaniach. Losy czworga bohaterów łączą się z sobą całkiem przypadkow[...]

...

Nowa premiera w teatrze Słowackiego - "Bliżej" to jedna z opowieści o poszukiwaniach drugiej osoby, spełnieniach, zdradach i rozczarowaniach. Losy czworga bohaterów łączą się z sobą całkiem przypadkowo. Każde spotkanie to wybuch pragnień i namiętności, potwierdzone słowami o miłości. Ale pożądanie mija, przychodzą kolejne pragnienia, zmienia się przedmiot uwielbienia i cała historia się powtarza. (…)Małe świństewka i małe zdrady, na które pozwalają sobie bohaterowie z klasy średniej (fotograf, lekarz, pisarz), wypełniają przestrzenie ich domów, hoteli i agencji towarzyskich. Jednak dekoracja wnętrz ich domów w ogóle nie sprawia wrażenia luksusu i komfortu, który pasowałaby do statusu naszych pięknych trzydziestoletnich. Ściany, podłoga z płyty wiórowej, sprawiają wrażenie tymczasowości i tandety. Brudne przesuwane drzwi, szary kawałek betonowej ściany, która przypomina szarość ściany korytarzy w popeerelowskich budynkach. Kołki wbite w płytę, wiszące na nich ubrania, stara brzydka umywalka i podobnie brzydkie meble kuchenne sprawiają wrażenie, jakby mieszkania zostały zaadaptowane ze starej pralni.(…) W takiej przestrzeni aktorzy są zdani tylko na siebie. Również statyczny charakter akcji, sposób przedstawiania ich dylematów, wyborów i zmian decyzji nie pomaga w ukazywaniu ich emocji. Rozmawiają o tym, co się już wydarzyło, co wcześniej już postanowili. Nie widzimy, w jaki sposób ich myśli zamieniały się w czyny. Pytanie: dlaczego decydowali się na kolejne związki i zdrady, nie zostało zadane i trudno domyślić się odpowiedzi. A jednak to gra aktorska jest najmocniejszą stroną spektaklu. Ciekawą kreację stworzył Radek Krzyżowski, szczególnie we wspólnej scenie z Anną Cieślak. Larry w klubie ogląda striptiz w wykonaniu Alice i próbuje z nią rozmawiać, pokazuje nowy rodzaj wyobcowania, samotność wśród ludzi i autentyczną tęsknotę za człowiekiem z krwi i kości, a nie człowiekiem- przedmiotem, którego można na chwilkę kupić, wypożyczyć.

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.