Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Vernon Subutex
Tajemnice Wesela
Bolesław Śmiały
Rabacja
Zemsta
szklanepaciorki
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Archiwum spektakli

Obsady premierowe przedstawień po 1945 roku

Jean Genet

Pokojówki

reżyseria i opracowanie muzyczne: Józef Opalski
scenografia: Ryszard Melliwa
asystent reżysera: Łukasz Molski
inspicjent : Agata Schweiger

Sławny dramat nie mniej słynnego pisarza-dezertera, złodzieja, wieloletniego więźnia i skandalisty. Pokazany po raz pierwszy przez Louisa Jouveta w 1947 roku gęsty arcytekst na trzy głosy kobiece: dwie służące i Panią, które bez przerwy zamieniają się swoimi wieloznacznymi osobowościami i ukazują względność reakcji i osądów. Tekst powstał w oparciu o głośną we Francji w latach 30. sprawę sióstr Papin, mimo, że jego autor stanowczo temu zaprzeczał. Sztuka ukazuje niejednoznaczną i głęboką dramatyczną relację chlebodawczyni i jej pracownic - połączonych tyleż wzajemnymi potrzebami co nienawiścią. Autentyczne wydarzenia i ich okrutny konkret przekształcił Genet w celną i przejmującą metaforę - poruszającą i stale domagającą się refleksji.

 

Ceny biletów:

normalne 22 zł

ulgowe 16 zł

 

Premiera: 27.01.2006

Czas trwania: 1 godz.20min.


Obsada:

PANI :   Natalia Strzelecka
SOLANGE :   Dorota Godzic
CLAIRE :   Joanna Mastalerz (gościnnie)

Recenzje:

Katarzyna Kachel, Kajdanki z pereł, /Gazeta Krakowska nr 25/, 30.01.2006

(...) Wszystko to staje się możliwe dzięki niezwykle precyzyjnemu przekazaniu tekstu Geneta. Józef Opalski, wbrew teatralnym modom, przeczytał go słowo po słowie, przefiltrował przez siebie i poprowa[...]

...

(...) Wszystko to staje się możliwe dzięki niezwykle precyzyjnemu przekazaniu tekstu Geneta. Józef Opalski, wbrew teatralnym modom, przeczytał go słowo po słowie, przefiltrował przez siebie i poprowadził aktorki przez jego meandry tak, że nie słychać tu żadnej fałszywej nuty, a wszystko układa się w jednorodną kompozycję pozwalającą widzowi na własną, bardzo indywidualną interpretację. Dzięki temu, poddając się płynącym ze sceny napięciom, poczułam niemal dosłownie dotyk stali policyjnych kajdanek i gładkość nanizanych na sznur pereł.

 

Janusz R. Kowalczyk, Wielopiętrowy koncert pozorów, /Rzeczpospolita nr 26/, 31.01.2006

(…) W "Pokojówkach" zawarł historię dwóch sióstr służących u zamożnej Pani. Pod jej nieobecność wchodziły zarówno w jej suknie, jak i rolę. Ceremonia przebywania w świecie pozorów pomagała im przetrwa[...]

...

(…) W "Pokojówkach" zawarł historię dwóch sióstr służących u zamożnej Pani. Pod jej nieobecność wchodziły zarówno w jej suknie, jak i rolę. Ceremonia przebywania w świecie pozorów pomagała im przetrwać życiowe upokorzenia. Ujawniała chęć poprawy własnego losu -uwolnienia się od zależności. (…)

Widowisko Opalskiego ma w sobie to, co teatr ukochał: wielopiętrową grę pozorów. Zabawę konwencjami. Nakładanie kolejnych masek. Obnażanie człowieka w jego anarchicznym dążeniu do nieskrępowanej wolności, za którą nieodwołalnie czai się śmierć. I koncert pierwszorzędnych ról.

Natalia Strzelecka rewelacyjnie oddała dwoistość kobiecej natury: świętej z domowego ołtarzyka i równie wyniosłej, jak wyuzdanej Pani. Dorota Godzic (Solange) miała popisową scenę jako służąca,która prostuje zgięty kark - jednak dopiero dzięki sławie morderczyni. Majstersztykiem była Claire w wykonaniu Joanny Mastalerz, kiedy spod maski odgrywanej przez nią Pani mimochodem przezierało prostactwo posługaczki. (…)

 

Jacek Wakar, Rytuały nienawiści, /www.polskieradio.pl/, 15.02.2006

(…) Jest w rolach z krakowskich Pokojówek w Teatrze im. Juliusza Słowackiego to, na co zawsze czekam, kiedy siadam na widowni. Ostateczne odkrycie się aktorek, kiedy stają przede mną w całej swej bezb[...]

...

(…) Jest w rolach z krakowskich Pokojówek w Teatrze im. Juliusza Słowackiego to, na co zawsze czekam, kiedy siadam na widowni. Ostateczne odkrycie się aktorek, kiedy stają przede mną w całej swej bezbronności, odrzucając wypróbowane sposoby, gierki, zostawiają warsztat. Czystość i wzruszenie tym większe, że przecież chwilę wcześniej, zanim opadły te maski, na scenie trzy na trzy metry trwało coś na kształt małego grande spectacle. Pokojówki odgrywały swoją zabawę w śmierć. Scena była ich, pełna mocnego grania szerokim – czasem do przesady – gestem, mocnym głosem, przerysowaną intonacją. Gdy po takim tour de force zostawi się to wszystko, by stanąć przed widownią jak nago, ja patrzę i mam poczucie, że dostałem dar.

Jest przedstawienie Opalskiego o tym i o tamtym, jak Pokojówki Geneta. O tym, jak w człowieku rodzi się potwór i zaczyna swe rytuały. O tym, że nie ma siły, by te ceremonie przerwać i nawet śmierć niczego tu nie zmieni. Po prostu zamiast trzech zostaną dwie kobiety, i tyle. O tym, że nie ma dokąd uciec, kiedy zostaje się sam na sam ze sobą. Bo dookoła pustka, świat bez ciepła i bez Boga.

(…)Wielkie zwycięstwo inscenizacji w Bramie, Józefa Opalskiego i jego aktorek polega na tym, że one są w tym przedstawieniu z krwi i kości, z całą urodą, a czasem błyskiem wulgarności, ale dotknąć ich nie można. Jakby należały do innego świata, innego porządku. Teatr jest przed oczami, jedno mignięcie i znika. Mały, bezradny i piękny, choć morderczy jak Genet. Iluzja tym razem boli, nie daje przestać pamiętać.

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.