Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Vernon Subutex
Tajemnice Wesela
Bolesław Śmiały
Rabacja
Zemsta
szklanepaciorki
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Archiwum spektakli

Obsady premierowe przedstawień po 1945 roku

Antoni Czechow

Mewa

reżyseria: Andrzej Domalik
scenografia: Jagna Janicka
reżyseria światła: Edward Kłosiński
muzyka: Stanisław Radwan
inspicjent : Iwona Cieślik

Jedna ze słynnych czechowowskich komedii o ludziach, których los rzucił na letargicznie zastygłą rosyjską prowincję. Jednocześnie - autorskie rozważanie o stanie współczesnego teatru, bowiem wśród bohaterów dostrzegamy literatów - tych, którzy odnieśli sukces i tych, którym uznanie nie było dane oraz aktorki - dojrzałą ze świetlaną przeszłością oraz młodą i tak zwaną zapowiadającą się. Między postaciami cały czas eksplodują podskórne zwarcia zaduszane nudą, monotonią i rutyną codziennej egzystencji z majestatycznie obojętną naturą w tle. Premiera sztuki w petersburskim Teatrze Aleksandryjskim w 1897 roku była katastrofą - dopiero potem poznano się na jej genialności. I tak już zostało - od tej pory Mewa (znana także jako Czajka) cały czas gości w repertuarze teatrów. Tym razem w reżyserii Andrzeja Domalika, który już wielokrotnie inscenizował dzieła rosyjskiej klasyki literackiej.

 

Ceny biletów:

normalne

I miejsca 40 zł

II miejsca 35 zł

ulgowe:

I miejsca 30 zł

II miejsca 25 zł

 

Spektakl zrealizowany przy pomocy finansowej Urzędu Marszałkowskiego i Ministerstwa Kultury.

 

Premiera: 16.09.2006

Czas trwania: 2h 30 min


Obsada:

Irena Arkadina :   Anna Dymna
Nina Zarieczna :   Anna Cieślak (gościnnie)
Paulina :   Małgorzata Ząbkowska-Kołodziej
Masza :   Marta Waldera
Konstanty Trieplew :   Krzysztof Zawadzki
Borys Trigorin :   Mariusz Wojciechowski
Piotr Sorin :   Andrzej Kozak
~   Marian Dziędziel
Eugeniusz Dorn :   Tomasz Międzik
Siemion Miedwiedienko :   Maciej Jackowski

Recenzje:

Paweł Głowacki, Chwila guzika, /Dziennik Polski nr 219/, 19.09.2005

(...) Ból w tym, że u Domalika wolno, acz nieustępliwie narasta martwota ludzi, martwota języka, martwota ciszy, martwota wielkich mas powietrza nad sceną wielką. Przy czym nie jest to martwota stygn[...]

...

(...) Ból w tym, że u Domalika wolno, acz nieustępliwie narasta martwota ludzi, martwota języka, martwota ciszy, martwota wielkich mas powietrza nad sceną wielką. Przy czym nie jest to martwota stygnącego świata Czechowa. To jest z minuty na minutę coraz nudniejszy mozół teatru, który uczepiwszy się słów - nic, prawie nic nie jest w stanie pod nie wmasować. U Domalika pod frazami Czechowa ludzi jest morderczo mało. (...)

Rzecz cała kolebie się w granicach drugoligowej porządności. Boli tylko, że z czasem wzmaga się martwota porządności. I od początku puchnie też pytanie, gdzie właściwie pies jest pogrzebany, skoro Tomasz Międzik jako Sorin i Maciej Jackowski jako Miedwiedienko są akurat smakowici? Nie drepczą od słówka do słówka. Grają od początku do końca. Więc? Zwyczajnie: pod drobiazgami, co ratują życie, ludzie Domalika nie trzymają się tajnie za ręce. Pod strzępami świata jest u Domalika, Boże drogi, pustka.

 

Janusz R. Kowalczyk, Brawurowy występ Anny Dymnej, /Rzeczpospolita nr 219/, 19.09.2005

Z premiery przedstawienia w Teatrze im. Juliusza Słowackiego wyszedłem ogólnie usatysfakcjonowany, jakkolwiek musiałbym z reżyserem podpisać protokół rozbieżności. Domalik dobrze zaadaptował dramat - [...]

...

Z premiery przedstawienia w Teatrze im. Juliusza Słowackiego wyszedłem ogólnie usatysfakcjonowany, jakkolwiek musiałbym z reżyserem podpisać protokół rozbieżności.

Domalik dobrze zaadaptował dramat - obeszło się bez kilku pomniejszych postaci - i trafnie go obsadził. Występująca gościnnie Anna Dymna brawurowo zagrała rolę Ireny Arkadiny - aktorki, któralata sukcesów ma za sobą i w szczupłym gronie najwierniejszych adoratorów rozpamiętuje echa przeszłości. Szczególnie przejmująco wypadła - równie komicznie, co żałośnie - starając się udowodnić, że wciąż mogłaby grywać podlotki. Okręcała się wokół własnej osi i podskakiwała przed stoicko zdystansowanym doktorem Dornem, w doskonałym wykonaniu Tomasza Międzika. Zdeterminowana możliwością odejścia kochanka, modnego pisarza Trigorina - świetny, wycofany w głąb siebie Mariusz Wojciechowski - zatrzymuje go przy sobie, odgrywając scenę jak z kiepskiego melodramatu, w których niegdyś zapewne brylowała.Śniąca o karierze aktorskiej Nina Zarieczna, w wykonaniu wiotkiej Anny Cieślak, jawi się przy niej jako cudowna istota nieomal nie z tego świata.

Trudno pominąć Andrzeja Kozaka w ciekawej roli kwękającego sześćdziesięciolatka Piotra Sorina czy Martę Walderę jako Maszę. Jednak niecały afisz wart jest przepisania. Młody, niewątpliwie utalentowany aktor Krzysztof Zawadzki grał Konstantego Trieplewa w sposób bliski memu sercu, jakkolwiek nie uszom - do których docierała ledwie połowa tekstu. Krakowskie przedstawienie - utrzymane w klimacie epoki, przemawiające do rozumu i uczuć, z udanymi rolami- sytuuje się znacznie powyżej średniej krajowej. Jednak po ubiegłorocznym pokazie na toruńskim Kontakcie genialnej interpretacji "Mewy", dokonanej przez Petera Steina z łotewskim zespołem Teatru Dramatu Rosyjskiego w Rydze, marzyłoby się prawdziwe mistrzostwo. Cytat ze Steina, w postaci ekranowej ramy, w której mieścił się horyzont, z rzutowanym nań niebem w różnych stadiach czasowo-pogodowych, nie załatwia sprawy.

 

Włodzimierz Jurasz, Rozkoszna wiejska nuda, /Gazeta Krakowska, nr 220/, 20.09.2005

(...) Czechow to pisarz niewątpliwie trudny. Pisarz trwającego permanentnie końca jakiegoś świata. Pisarz nostalgii, smutku, przemijania. Pisarz owego nieuchwytnego nastroju, którego wydobywanie jest [...]

...

(...) Czechow to pisarz niewątpliwie trudny. Pisarz trwającego permanentnie końca jakiegoś świata. Pisarz nostalgii, smutku, przemijania. Pisarz owego nieuchwytnego nastroju, którego wydobywanie jest zadaniem dla inscenizatora i prowadzonych przezeń aktorów. A tego własnie czechowowskiego nastroju w przedstawieniu Domalika zabrakło. I tak rodzi się pytanie natury ogólniejszej. Pytanie o sens, o możliwość trwania takiej - anachronicznej - klasyki we współczesnej kulturze. Która jest kulturą tempa, działania, ruchu. Czyli tego wszystkiego, czego u Czechowa na szczęście - nie ma. Chcąc pomóc Czechowowi przetrwać, nie wystarczy wystawiać go przyzwoicie - rzetelnie, "po bożemu", bez inscenizacyjnych szaleństw. Trzeba za wszelką cenę wydobyć z tekstu ów nieuchwytny nastrój, by uwieść nim współczesnego widza, przywyczajonego do zupełnie innej konwencji. Trzeba dać mu coś w zamian. Zamiast działania, ruchu, bólu i efektów specjalnych - wzruszenie. Choćby po to, by udowodnić, że wiejska nuda może być rozkoszna. I to znacznie bardziej niż interesujące ponoć wszystkich pomysły teatralnych brutalistów. Ciekawe, czy ktoś jeszcze będzie wystawiał "Mewę" za 50 lat...

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.