Teatr Słowacki w Krakowie
EN | PL
Zemsta
Genius Loci
Z_biegiem lat_z_biegiem_dni
szklanepaciorki
dom_dzwieku
Teatr w Krakowie. Prolog
Wyzwolenie
Plastiki
In Dreams
Strona główna Aktualne spektakle Archiwum spektakli
 
Aktualności Repertuar Spektakle Zespół Teatr Galeria Bilety

Archiwum spektakli

Obsady premierowe przedstawień po 1945 roku

Henrik Ibsen

Peer Gynt

przekład: Andrzej B. Krajewski - Bola
adaptacja i reżyseria : Rafał Sabara
adaptacja sceniczna: Maria Wojtyszko
opracowanie muzyczne: Rafał Sabara
scenografia i kostiumy: Beata Nyczaj
choreografia: Dominika Knapik
reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
reżyseria światła: Michał Głaszczka
konsultacje kaskaderskie: Tadeusz Widomski
asystent reżysera: Rafał Dziwisz
inspicjent : Iwona Cieślik

Twórczości najsłynniejszego dramatopisarza norweskiego nie trzeba szczególnie rekomendować, choć jego utwory nie należą do łatwych. Jednak od momentu swojego powstania w 1867 roku Peer Gynt właśnie zaskarbił sobie bodaj największe uznanie publiczności, a nawet stał się dziełem kultowym. Historia tytułowego bohatera, uciekającego przed odpowiedzialnością w świat fikcji, magii i czarów, wplątanego w dramatyczne związki z kobietami i zmagającego się z samym sobą, w każdych czasach przynosiła niezwykle atrakcyjne możliwości sceniczne. Korzystając z nowego, świetnego, pisanego współczesnym językiem przekładu tej sztuki, autorstwa Andrzeja B. Krajewskiego-Boli, przenosi ją na scenę znakomity reżyser teatralny Rafał Sabara, a w obsadzie – cała plejada najwybitniejszych aktorów Teatru im. Juliusza Słowackiego.

ZWIASTUN

ceny biletów: 

Wtorki, środy , czwartki i niedziele
- obszar cenowy A normalny -35 zł, ulgowy -30 zł
- obszar cenowy B normalny -30 zł, ulgowy -25 zł
- obszar cenowy C normalny -25 zł, ulgowy -20 zł
- obszar cenowy D normalny -20 zł, ulgowy -15 zł

Piątki i soboty
- obszar cenowy A normalny -60 zł, ulgowy -50 zł
- obszar cenowy B normalny -50 zł, ulgowy -40 zł
- obszar cenowy C normalny -30 zł, ulgowy -20 zł
- obszar cenowy D normlany -20 zł, ulgowy -15 zł

 

Premiera: 21.04.2012

Czas trwania: 2 godziny 50 minut


Obsada:

SOLVEJGA:   Małgorzata Kowalska (PWST)
KOBIETA W ZIELENI, DZIEWCZYNA KOWALA 1, STEWARDESA W OSTATNIEJ PODRÓŻY 1, WYZNAWCZYNI PROROKA, POŁAMANE ŹDŹBŁA TRAWY:   Marta Konarska
ANITRA, DZIEWCZYNA KOWALA 2, TROLL, STEWARDESA W OSTATNIEJ PODRÓŻY 2, SZUM WIATRU:   Anna Terpiłowska (gościnnie)
ASE:   Anna Tomaszewska
INGRID, TROLL, STEWARDESA W OSTATNIEJ PODRÓŻY 3, TROLL, WYZNAWCZYNI PROROKA, KROPLE ROSY:   Marta Waldera
MADS MOEN, TROLL, BIZNESMEN BALLON, WYZNAWCA PROROKA, TORS 2:   Rafał Dziwisz
PEER 2, MURZYN, MAŁPA, TORS 1:   Krzysztof Piątkowski
PEER:   Marcin Kuźmiński
KSIĄDZ, TROLL, BIZNESMEN TRUMPETSTRALE, WYZNAWCA PROROKA, TORS 5:   Jerzy Światłoń
KOWAL, TROLL, BIZNESMEN VON EBERKOPF, DYREKTOR DOMU WARIATÓW, WYZNAWCA PROROKA, TORS 3:   Błażej Wójcik (gościnnie)
OJCIEC PANNY MŁODEJ, STARY Z DOVRU, BIZNESMEN COTTON, NIEZNAJOMY PASAŻER, WYZNAWCA PROROKA, TORS 4:   Tomasz Wysocki
ODLEWACZ GUZIKÓW:   Jakub Kruczek
~   Łukasz Spórna

Recenzje:

Maria Anna Piękoś, Przede wszystkim być sobą, /Dziennik Teatralny Kraków/, 06.06.2012

(...) Taki właśnie jest Peer – łobuz, awanturnik, z ambicjami sięgającymi tronu cesarskiego, uciekający spod ręki nadopiekuńczej matki. Kierując się wyłącznie miłością własną, za nic ma honor kobiet, [...]

...

(...) Taki właśnie jest Peer – łobuz, awanturnik, z ambicjami sięgającymi tronu cesarskiego, uciekający spod ręki nadopiekuńczej matki. Kierując się wyłącznie miłością własną, za nic ma honor kobiet, wykorzystując je do własnych celów – uwodzi Ingrid (Marta Waldera), porywając ją z własnego ślubu, Kobietę w Zieleni (Marta Konarska), mając nadzieję za nobilitację za jej sprawą, a także Anitrę, traktowaną przezeń jak głupiutkie zwierzątko. Wpada jednak we własne sieci: przez takie zachowanie traci jedyną kobietę, którą był w stanie pokochać – piękną Solvejgę (Małgorzata Kowalska). Niespokojny duch prowadzi go przez wesele, na którym bije rekordy w zmyślaniu niestworzonych historii, zamek króla trolli, gdzie pozwala poniżyć swoje człowieczeństwo, przechodząc przez większość rytuałów inicjacyjnych, do roli oświeconego proroka (jako ziszczenia marzeń o panowaniu), uwikłanego w ciemne interesy. Ciągle towarzyszy mu postanowienie bycia sobą, pragnienie życia w prawdzie wobec własnej osoby. Ponosi klęskę – zapatrzenie w siebie i jednocześnie potrzeba posiadania kogoś nie pozwalają na stabilizację; żądza wrażeń i chora ambicja powodują, iż jego działania przeważnie nie są zgodne z prawem. Jedyna osoba, z którą jest emocjonalnie związany to matka, Ase. Po jej śmierci traci poczucie rzeczywistości i gdy wspina się po drabinie kariery, jego osobowość stacza się w dół...

Ciekawym pomysłem było zduplikowanie Peera, przedstawienie dwóch stron jego osobowości. Choć nie do końca konsekwentnie poprowadzone, pozwala na obserwację jego psychicznego rozbicia – bycia sobą, którąś wersją – które w efekcie końcowym prowadzi bohatera do zakładu zamkniętego. Zarówno Kuźmiński, jak i Piątkowski stworzyli silne strony osobowości Peera. Zresztą spektakl jest świetny aktorsko: w spektaklu występują też znakomici Błażej Wójcik, Tomasz Wysocki, Rafał Dziwisz. Część zespołu musiała zmierzyć się z kilkoma rolami, w „Peerze Gyncie” jest ich bowiem naprawdę wiele.

 

Justyna Nowicka, O EURO i innych wydarzeniach, /Kraków/, 01.07.2012

(...) Naprawdę dobra passa sceny przy placu św. Ducha zaczęła się gdzieś w okolicach premiery Czarnoksiężnika z krainy Oz. Okazało się , że Teatrze im. J. Słowackiego mogą powstawać widowiska posługuj[...]

...

(...) Naprawdę dobra passa sceny przy placu św. Ducha zaczęła się gdzieś w okolicach premiery Czarnoksiężnika z krainy Oz. Okazało się , że Teatrze im. J. Słowackiego mogą powstawać widowiska posługujące się współczesnym językiem, a jednocześnie odważnie atakujące klasyczny repertuar. Etykieta najbardziej konserwatywnej z krakowskich scen z pewnością przestała być już aktualna!

Zacznijmy od najciekawszej pozycji w najnowszym repertuarze. Rafał Sabara zmierzył się z Peer Gyntem Ibsena i przyznać trzeba, że wytoczył przeciwko norweskiemu przeciwnikowi bardzo dobrze skalibrowaną broń. Po pierwsze sięgnął po nowy przekład sztuki. Historia uciekającego przed odpowiedzialnością niedojrzałego duchowo i emocjonalnie, trochę współczesnego Piotrusia Pana – brzmi bardzo współcześnie. Chaotyczne związki z kobietami, nieuczciwe interesy, ucieczka w świat fikcji i czarów niczym poszukiwania w stylu New Age – okazuje się, że ibsenowska diagnoza problemów Peer Gynta doskonale się sprawdza także poza romantyczną konwencją sztuki.

Wielką zaletą tej inscenizacji jest jej forma. Radykalna i konsekwentna do tego stopnia, że momentami można mieć wrażenie, iż uczestniczymy w seansie teatru tańca. Gest i ruch zaprojektowane przez bardzo zdolną choreografkę Dominikę Knapik tworzą język tej inscenizacji na równi ze słowem, świetną scenografią i znakomicie zaprojektowanym światłem.

To kolejne już przedstawienie w Teatrze im. J. Słowackiego oparte na starannie przemyślanych, intrygujących wizualnie obrazach, budowanych przez zespół świetnych specjalistów. A obrazy to wyraziste, ekspresyjne, pełne barw, z nutą humoru i ironii. Od zabawnej sceny wesela z wjeżdżającym na scenę pociągiem, przez piękną scenę miłosną na linach, niczym w cyrku, po na przykład scenę z fałszywym prorokiem, intensywną i gęstą, odbywającą się w pustej przestrzeni na czerwonym dywanie. Przestrzeń i pustka to zresztą klucze do tego intrygującego języka.

 
Adres: pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków centrala: 12 424 45 00, 12 424 45 11, 12 424 45 44 e-mail:
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.