 | Maciej Sobociński
|
|
Ur. 1975. Reżyser teatralny, scenograf. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz reżyserię w krakowskiej PWST. W 2004 roku został stypendystą programu Das Internationale Forum Junger Bühnenangehüriger, odbywającego się w ramach Berliner Theatertreffen - największej niemieckiej imprezy teatralnej, skupiającej młodych aktorów, reżyserów, scenografów, dramaturgów, autorów muzyki i choreografów. Jego debiutanckim przedstawieniem był Tartuffe czyli Świętoszek Moliere'a zrealizowany w 1999 roku w tarnowskim Teatrze im. Solskiego w Tarnowie. Za Dziady Adama Mickiewicza, wyreżyserowane w 2001 roku na scenie kaliskiego Teatru im. Bogusławskiego, otrzymał wyróżnienie na XXVI Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska”. Dwa lata później ponownie sięgnął po dramat Mickiewicza, przygotowując w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie spektakl Dziady. Gustaw-Konrad, który w 2004 roku przyniósł nagrodę reżyserską opolskim festiwalu. Od debiutu sięga przede wszystkim po dzieła klasyczne, które poddaje reinterpretacji i próbie odnalezienia w nich współczesnego kontekstu. Zrealizował Don Juana Moliere'a w Teatrze im. Horzycy w Toruniu (2001), w teatrach krakowskich inscenizował dwukrotnie sztuki Mikołaja Gogola Rewizora w Teatrze Bagatela (2202) i Ożenek w Teatrze im. Juliusza Słowackiego (2004). We wrocławskim Teatrze Polskim wyreżyserował spektakl Mit.Kordian według dramatu Juliusza Słowackiego (2005). W 2006 roku przygotował dla Teatru Bagatela/Scena na Sarego 7 Końcówkę, a 2007 roku zrealizował Othella, za którego na ostatnim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach został nagrodzony dwoma „Złotymi Mieszkami” oraz nagrodą dziennikarzy. W 2002 sięgnął po raz pierwszy po współczesny dramat przygotowując Życie. Trzy wersje Yasminy Rezy w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Dwa lata później w Teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie wyreżyserował komedię Ca-sting Rafała Kmity. W 2004 roku przedstawił uwspółcześnioną wersję Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta na II Festiwalu Sacrum-Profanum, a rok później na tym festiwalu wyreżyserował widowisko muzyczne Romeo i Julia z muzyką Sergiusza Prokofiewa. Obydwa spektakle oglądane przez 9000 widzów w nietypowej, postindustrialnej przestrzeni Hali Walcowni Huty im. Sędzimira w Nowej Hucie w Krakowie. Jako reżyser i scenograf zrealizował w 2006 roku Krakowskie Wianki, a w ich ramach koncert zespołu Marillion oraz widowisko plenerowe CARMINA'06 – oparty na uwspółcześnionej kantacie Carla Orffa spektakl, który rozgrywał się na scenie w zakolu Wisły, a obejrzało go około 150 tysięcy widzów. W ostatnim czasie ściśle współpracuje z telewizją przy produkcji telewizyjnych show. |